7.4 C
București
vineri, 20 decembrie 2024
AcasăSpecialMiracolul celor 26 de supravieţuitori din "cursa morţii"

Miracolul celor 26 de supravieţuitori din „cursa morţii”

26 de pasageri au supravieţuit printr-un adevărat miracol după prăbuşirea Boeing-ului companiei Iran Air, bilanţul provizoriu fiind de 77 de morţi. Condiţiile meteo sunt considerate a fi cauza principală a catastrofei.

Televiziunea iraniană a prezentat ieri un nou bilanţ al victimelor catastrofei aeriene de duminică, produsă în apropierea aeroportului oraşului Oroumiyeh, precizând că operaţiu¬nile de salvare sunt îngreunate de condiţiile meteo foarte dificile. Prăbuşirea s-a produs în apropierea unei localităţi, carlinga s-a izbit de sol şi avionul s-a rupt în bucăţi din cauza şocului. Nu a luat foc şi aşa se explică numărul relativ mare de supravieţuitori într-un astfel de accident, unii pasageri reuşind să iasă din avion înainte de sosirea echipelor de salvare. Localnicii au ajuns primii la locul accidentului şi au transportat răniţii la spital cu propriile maşini. Imaginile prezentate de televiziunea iraniană de la locul accidentului arată avionul rupt în bucăţi, membrii echipelor de salvare şi de pompieri acţionând sub o ninsoare intensă, stratul de zăpadă fiind de peste 70 cm. Aparatul Boeing 727 al companiei naţionale Iran Air transporta 106 pasageri şi membri ai echipajului şi venea de la Teheran.

Guvernatorul provinciei a declarat că „toţi morţii şi răniţii au fost transferaţi spre spitale şi se aşteaptă un bilanţ exact”. În provincie au fost decretate trei zile de doliu, iar echipele de salvare se confruntă cu dificultăţi din cauza vremii, ninsoarea menţinându-se foarte abundentă.

Cauza principală, vremea rea

Ministerul Transporturilor a anunţat că a fost descoperită una dintre cutiile negre ale avionului, ceea ce va permite comisiei de anchetă să elucideze mai rapid cauzele accidentului, primele ipoteze privilegiind deja vremea rea. Purtătorul de cuvânt al Iran Air, Shahrokh Noushabadi, sublinia că „avionul a plecat din Teheran cu o oră întârziere tocmai din cauza timpului nefavorabil, după ce zborul cu destinaţia Oroumiyeh fusese anulat de două ori în cursul aceleiaşi zile”.

Pilotul a încercat o primă aterizare, dar nu a reuşit să pună aparatul la sol. El a prevenit turnul de control că din cauza vremii nu are vizibilitate suficientă pentru a efectua manevra şi intenţionează să revină la Teheran dar, din motive încă necunoscute, avionul s-a prăbuşit imediat după acest comunicat, când pilotul încerca o a doua aterizare.

Flotilă aeriană vetustă

Boeing-ul 727 căzut la Oroumiyeh era exploatat de Iran Air din 1974, arată agenţia Isna. Chiar dacă acest factor nu pare a fi pentru moment cauza accidentului, se ştie că flota aeriană comercială iraniană este învechită, în special din cauza embargoului american, care împiedică de trei decenii vânzarea de aparate Boeing sau Airbus noi Iranului. Sancţiunile contra Iranului, impuse în anii ’80 de Washington după revoluţia islamică, au dus la un embargo şi asupra tuturor componentelor aeronautice, antrenând complicarea între¬ţinerii de către Teheran a aparatelor civile occidentale. În martie trecut, UE a impus restricţii aparatelor flotilei Iran Air, interzicând zborul tuturor avioanelor Boeing şi a unor tipuri de Airbus spre ţările europene. Compania iraniană este autorizată să exploateze zboruri în UE, dar este supusă unor restricţii deosebit de severe.

Câteva companii private exploatează avioane ruseşti Tupolev pentru zboruri interne, dar Iranul a decis retragerea lor până la mijlocul acestui an din cauza numărului crescut de accidente în care au fost implicate.

Iranul a cunoscut 15 catastrofe aeriene în cursul ultimului deceniu, soldate cu peste 900 de morţi. Cel mai grav a fost accidentul din februarie 2003, când un Antonov rusesc transportând Gardieni ai Revoluţiei, armata ideologică a regimului iranian, s-a prăbuşit, bilanţul fiind de 302 morţi. În iulie 2009, 168 de persoane aflate la bordul unui Tupolev au murit după ce aparatul a luat foc şi a căzut la nord-est de Teheran.

Cel mai grav accident aerian din istorie

Tenerife, o mică insulă paradisiacă din arhipelagul Canare, a fost teatrul celui mai grav accident aviatic din istorie. La 27 martie 1977, două avioane Boeing 747 s-au ciocnit pe pista aeroportului Los Rodeos, 583 de persoane pierzându-şi viaţa. Evenimente conjucturale din acea zi au dus la dirijarea a două avioane Boeing 747 – ale companiilor PanAm şi respectiv KLM – spre aeroportul din Tenerife, care era saturat. PanAm ar fi trebuit să aterizeze la Las Palmas, dar o bombă explodase în aerogară. A venit semnalul eliberării aeroportului din Las Palmas şi cele două Boeing-uri s-au pregătit simultan de decolare poziţionându-se pe pistă, unul în spatele celuilalt, potrivit indicaţiilor turnului. 747 al KLM a început angajarea pentru decolare, cel american l-a urmat. Ceaţa se intensificase, cele două aparate nu se puteau vedea, la fel şi turnul de control. Vizibilitatea scăzuse sub 200 de metri şi impactul a fost nimicitor.

Cele mai citite

Rusia afirmă că au fost ucise și rănite persoane în urma atacului ucrainean cu rachete asupra regiunii Kursk

Un atac cu rachete ucrainene asupra orașului Rylsk, situat în regiunea Kursk din Rusia, a provocat vineri victime, potrivit Comitetului de Investigații al Rusiei....

Donald Trump avertizează UE: Tarife vamale dacă nu creșteți achizițiile de petrol și gaze din SUA

Președintele ales al SUA, Donald Trump, a cerut Uniunii Europene să cumpere cantități „semnificative” de petrol și gaze americane, amenințând că în caz contrar...

Adrian Câciu: „Nu avem downgrade de rating. Orice altă afirmație este fake-news”

Ratingul de țară al României a fost confirmat de Agenția Fitch la nivelul „BBB-”, fără o retrogradare, însă perspectiva a fost schimbată de la...
Ultima oră
Pe aceeași temă