Compania araba care urma sa preia administrarea a sase mari porturi americane s-a retras din afacere, lasand Casa Alba si Congresul sa numere „oalele sparte” dupa o galceava ce a tinut capul de afis in ultimele saptamani. In cel mai tensionat moment, cand majoritatea republicana s-a coalizat cu democratii impotriva presedintelui George W. Bush – fapt fara precedent de la sosirea acestuia la Casa Alba acum cinci ani -, compania Dubai Ports World, din Emiratele Arabe Unite (EAU), a anuntat ca va transfera operatiunile din cele sase porturi unei „entitati americane”. Dupa cum declara un oficial de la Dubai, a fost „o decizie politica” a guvernului din Emirate, care a dorit sa-si ajute „prietenii” americani.
S-a speculat mult despre adevaratul motiv pentru care DP World a cedat. De pilda, ziarul britanic „Financial Times” crede ca, in conditiile in care popularitatea liderului de la Casa Alba a scazut, iar acesta a pierdut si sprijinul republicanilor, EAU, ca unul dintre cei mai apropiati aliati ai Americii din lumea araba, au ajuns la concluzia ca presedintele Bush nu mai detine controlul la Washington. Iar decizia emirului din Dubai a evitat o criza politica in SUA, dar a dat in acelasi timp de inteles ca Bush, desi mai are trei ani de mandat, si-a pierdut ingrijorator influenta politica.
Publicatia Congresului american, „The Hill”, prezinta o alta versiune, potrivit careia familia regala din Dubai, iritata de ostilitatea democratilor si republicanilor, a hotarat nu doar sa abandoneze afacerea cu porturile, ci sa ia si contramasuri. Astfel, EAU ar putea renunta la achizitionarea de avioane Boeing si ar putea interzice ancorarea in porturile sale a sute de vase americane, inclusiv a celor militare.
Cum s-a ajuns aici? Pentru presedintele Bush a fost o chestiune de principiu. Liderul SUA a sustinut pana in ultima clipa contractul cu DP World, era pregatit chiar sa recurga la dreptul sau de veto, considerand ca blocarea afacerii ar trimite un mesaj discriminatoriu in lume. De cealalta parte, congresmenii pur si simplu n-au avut incredere intr-o companie controlata de guvernul unei tari din care proveneau doi dintre autorii atentatelor de la 11 septembrie. Nici faptul ca era vorba de a doua companie din lume in domeniul administrarii portuare (in treacat fie spus, gestioneaza si un terminal portuar la Constanta) nu i-a convins. Cei de pe colina Capitoliului au avut probabil un nou soc ieri, cand au citit in „Time” ca o alta companie din Dubai presteaza servicii pentru 12 porturi din SUA, dar si pentru… armata americana.