La Cluj-Napoca s-a inaugurat, saptamana trecuta, primul act al unei stagiuni expozitionale initiata de Muzeul Memorial „Octavian Goga”, in colaborare cu Muzeul de Arta din resedinta judetului Cluj. Este vorba, in esenta, despre aducerea la Muzeul de Arta din Cluj-Napoca a colectiilor de arta ce au apartinut marelui nostru poet Octavian Goga si prezentarea lor publicului iubitor de frumos.
Ziceam ca actul intai a avut loc si deci se poate admira prima expozitie de grafica europeana (secolele XIX-XX), conceputa in doua compartimente tematice: „Vedute londoneze” (termenul „vedute”, provenit din limba italiana, se refera la pictura de peisaj urban reprezentata panoramic) infatisand 12 lucrari de autori necunoscuti, dar care – ne spune criticul de arta Radu Vasile – apartin mai mult ca sigur atelierului lui Paul Sanby (1725-1809).
Sunt stampe care reprezinta arhitectura si spatiul urban londonez din epoca, in toata splendoarea lui: „Un colt din Hide Park”, „Banca vazuta de la Mension House”, „Vedere din varful rotund” etc. Este epoca lui George al IV-lea, cand centrul orasului isi castiga, dupa 1820, si denumirea de „City”.
Al doilea compartiment, denumit de organizatori, „Scoala Internationala de la Paris – Jules Pascin”, prezinta publicului cateva lucrari de grafica semnate de acest mare artist: „Trei barbati”, „Trei femei”, „Dejun pe malul apei”, crochiuri, unele acuarelate, Octavian Goga apreciind foarte mult arta secolului respectiv.
Cat despre Jules Pascin, criticul Radu Vasile scrie in textul de prezentare: „La doi ani dupa sosirea lui Picasso la Paris (1903) si la un an de la cea a lui Brancusi (1904) se instaleaza aici dupa peregrinari si studii intermitente la Budapesta, Viena si Munchen, Julius Mordeca Pincas (zis Jules Pascin), un tanar de 20 de ani. Fizionomia lui adolescentina contrazice flagrant cartea lui de vizita: „era un desenator format, bucurandu-se de o larga notorietate. (…) Pascin avea aerul unui dandy, oriental lasciv si sofisticat, cu redingota neagra si melon, zambind zeflemitor. Faima ajunsese inaintea sa la Paris, unde, la Gara Monmartre, il asteptau cu urale artisti si scriitori obisnuiti ai localului „Cafe du Dome”. Sosea unul din parintii viitoarei Scoli Internationale de la Paris – o Academie fara granite si fara etnii”.
Fireste, fiind vorba despre stagiuni, aceasta expozitie se va inchide in 23 februarie, dupa care urmeaza, ca intre 27 februarie – 12 martie, sa fie expuse din colectia Goga, gravura dupa desenele lui Zichy Mihaly, care a ilustrat poemul filosofic „Tragedia omului” de Imre Madach, expozitia fiind numita chiar asa: „Tragedia omului”; ca apoi intre 12-25 martie sa fie prezentate, la Cluj, in acelasi cadrul al Muzeului de Arta, „Gravura satirica romaneasca din prima jumatate a secolului XX”, ambele fiind asteptate cu interes de public.