» Sistemul de supraveghere al Politiei de Frontiera a costat 25 milioane de euro.
» De sapte luni radarele si camerele optice functioneaza nonstop.
» 2009 este anul in care, datorita acestui sistem, braconierii turci nu au mai "vizitat" apele romane.
Litoralul romanesc, incepand cu cel mai nordic punct de la granita cu Ucraina si pana la frontiera cu Bulgaria, este monitorizat 24 de ore din 24 de cel mai modern sistem de supraveghere a uscatului si apelor teritoriale din Europa de Est. Sistemul Complex de Observare, Supraveghere si Control al Traficului la Marea Neagra (SCOMAR) a devenit operational la sfarsitul lunii aprilie, iar de atunci si pana in prezent a monitorizat peste 2.100 de vapoare care au navigat in raza de actiune a "ochiului electronic". "Zilnic, 10-13 nave comerciale tranziteaza apele teritoriale", a precizat comisar-sef Adrian Burcea, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Constanta. SCOMAR este in fapt un amestec de tehnologie computerizata, sateliti, camere de vedere ultraperformante, nave de interventie si salupe rapide.
Conform specificatiilor tehnice, cu ajutorul a sapte senzori radar, opt senzori optici, 31 de ambarcatiuni, 40 de autoturisme de teren, 14 ATV-uri, autospeciale cu termoviziune, servere de ultima tehnologie, conexiuni satelit si multe altele, SCOMAR are o bataie de aproximativ 180 kilometri in larg si 30 kilometri pe uscat. Avand capacitatea de a colecta toate datele furnizate de senzorii amplasati de-a lungul frontierei, sistemul este capabil sa ofere centrului de comanda si control o imagine completa a litoralului. Informatiile sunt transmise prin intermediul retelelor de comunicatii speciale catre Politia de Frontiera. Sistemul poate oferi online informatii tuturor autoritatilor implicate in situatii de urgenta. Astfel, in cazul unei interventii de urgenta, ofiterii aflati in fata computerelor analizeaza pe loc situatia si decid modul in care urmeaza sa se actioneze (aparate de zbor, ambarcatiuni rapide sau vehicule de patrulare).
Cu ochii pe contrabandisti
Noutatea SCOMAR consta, pe langa capacitatile de prelucrare a datelor si raza mare de actiune, in faptul ca navele care intra in apele teritoriale sunt monitorizate cu ajutorul unor camere optice cu vedere pe timp de noapte. Practic, tot ce se intampla la bordul unui vas poate fi vizionat online de la punctul de control. Sistemul aproape nu "rateaza" nici o deversare cat de mica de hidrocarburi voita sau accidentala de la bordul unei nave, precum si eventualele activitati de contrabanda sau trafic de persoane. In ultimul caz transfugii pot fi supravegheati chiar si dupa ce au ajuns pe litoral, dupa ce au trecut de zona-tampon a frontierei. Solutiile tehnologice de ultima ora utilizate la conceptia SCOMAR au un pret pe masura. Costurile totale de achizitie a echipamentelor, montaj si modernizare a elementelor deja existente se ridica la 25 de milioane de euro, bani asigurati din fonduri europene si bugetul de stat. Conceput pentru o perioada lunga de utilizare, SCOMAR suporta o serie de lucrari de modernizare ce vor fi efectuate ori de cate ori este necesar.
Turcii nu mai vin la braconaj
2009 este primul an in care volumul infractiunilor de braconaj in apele teritoriale romanesti este aproape zero. Parte, datorita SCOMAR, care poate depista eventualele cazuri de braconaj inca din momentul in care sunt pregatite plasele monofilament la bordul navelor, parte, din cauza actiunilor extinse ale grupului de nave de frontiera, pescadoarele turcesti, care in fiecare an comiteau infractiuni in zona economica, au renuntat la incursiunile in apele teritoriale nationale.
Radare X-Band
SCOMAR va fi modernizat de o companie americano-germana, care va instala doua noi dispozitive radar cu raza de actiune dincolo de linia orizontului. In prezent SCOMAR dispune de opt statii radar X-Band de mare putere. Sistemul complet radar va fi folosit in scopuri militare si civile. Modernizarea va permite supravegherea zonei economice extinse dupa limita de 200 kilometri in larg.