Epopeea navei Flaminia, ancorată de câteva luni în portul Constanţa, pare să se apropie de sfârşit. Bomba plutitoare, aşa cum a numit-o presa, va părăsi România pentru a fi decontaminat în Grecia. ”S-a primit o solicitare din partea armatorului privind plecarea navei din Portul Constanţa, pentru decontaminare, în Grecia”, a confirmat prefectul Eugen Bola. Nava este încă în port, dar procedurile au început să urmeze drumul legal. De ce Grecia? Pentru că armatorul german ar fi găsit o portiţă legală care îi permite să distrugă deşeurile acolo. Reamintim că legislaţia românească permite numai valorificarea deşeurilor. Despre această navă, fostul director al Autorităţii Navale Române, Andrian Mihei, a declarat că este încărcată cu RDF, adică ”refused derivated fuel”. Este vorba despre un combustibil derivat din reziduuri, care este folosit drept combustibil în fabricile de ciment. Legile în vigoare, respectiv Ordonanţa 195 din 2005, interzice ”introducerea pe teritoriul României a deşeurilor de orice natură, în scopul eliminării acestora”. România nu scapă însă de tot de Flaminia. După decontaminare, nava se va reîntoarce în ţară, de data aceasta în şantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries, pentru a fi reparată.
Flaminia a acostat în portul Constanţa la mijlocul lunii mai, dar s-a aflat în radă, la aproximativ opt mile marine de intrarea în port, de la sfârşitul lunii martie. Flaminia a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012. Între cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, în luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, către Antwerp, Belgia, în jur de 150 conţineau substanţe chimice clasificate ca deşeuri periculoase. În incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate parţial aproximativ 120 de containere cu astfel de substanţe, declara prefectul de Constanţa, Eugen Bola. Decontaminarea principală a avut loc în Germania şi apoi în Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide şi apă de mare. „Ce nu s-a putut extrage a rămas pe fundul containerelor şi al navei, un fel de mâl, de nămol. Nemţii ne-au trimis lista cu substanţele care se găsesc acolo, buletinele de analiză, noi le-am comparat cu analizele noastre”, a explicat atunci prefectul Bola. Mai multe instituţii şi laboratoare specializate din România au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, experţii de la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) şi de la Centrala Nucleară de la Cernavodă, precum şi despre un laborator din Ungaria, contractat de şantierul naval Daewoo Mangalia, unde urmează să fie reparată nava. „Nu sunt probleme de mediu, iar probabilitatea producerii unui eveniment nedorit atât din punct de vedere al mediului, cât şi al sănătăţii oamenilor este foarte redus”, este concluzia la care s-a ajuns, conform prefectului de Constanţa.
Deşeuri ilegale
În iulie însă, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM), Mihail Fâcă, a declarat că pe lângă cele 9.000 de tine de deşeuri declarate au mai fost găsite 14.000 de tone. Acestea au fost declarate ilegale şi ar fi trebuit să fie preluate de către statul german. Întrebat în ce constau deşeurile pe care autorităţile române le-au declarat import ilegal, preşedintele ANPM a precizat că cele 14.000 de tone de deşeuri sunt ambalate în containere care conţin mâncare alterată, doze de băuturi răcoritoare, mobilă, materiale textile, pantofi. ”Mai există nişte containere despre care nu ştim ce conţin, dar din aceeaşi calitate, adică nu există niciun fel de container cu substanţe periculoase, explozibile sau minuni de genul acesta. Aşa ceva nu există”, a adăugat Mihail Fâcă.