Noua conducere a Companiei „Rosia Montana Gold Corporation” (RMGC) a organizat, miercuri, prima prezentare, de la preluarea mandatului, a proiectului de exploatare a aurului si argintului de la Rosia Montana, comuna situata in Muntii Apuseni, judetul Alba. Potrivit reprezentantilor firmei, noua campanie de imagine, initiata in toamna de noua conducere a societatii, a costat pana acum aproximativ 500.000 de euro, buget care a fost impartit de doua agentii de publicitate. De asemenea, ca element de noutate, firma va fi obligata sa organizeze dezbateri publice pe tema proiectului si in Ungaria.
Vicepresedintele „Rosia Montana Gold Corporation”, Richard Young, a recunoscut ca societatea pe care o conduce are o problema de imagine, drept pentru care conducerea a decis sa investeasca sute de mii de euro intr-o campanie de imagine. Mai precis, ar fi vorba, potrivit sursei citate, de 500.000 de euro, care au fost cheltuiti din toamna anului trecut, de la inceperea noii campanii de repozitionare publica a RMGC.
Young a spus ca banii sunt gestionati de doua agentii: „GMP Ashley” si „Spoon Media” si au fost destinati platii spoturilor de televiziune si a printurilor din presa scrisa. El a adaugat, insa, ca finantarea unei campanii de imagine este necesara pentru informarea corecta a publicului. „Este primul proiect la care se foloseste aceasta metoda. Am fi preferat sa cheltuim acesti bani aici, la Rosia Montana”, a afirmat Young.
De mentionat ca „GMP” a mai lucrat, de-a lungul timpului, printre altii, pentru „Bucovina Mineral Water” (firma ce isi leaga numele de cel al lui Omar Hayssam) si pentru Partidul Democrat, respectiv pentru Traian Basescu.
Campania de rebrandare a „RMGC” nu i-a convins, se pare, pe opozantii proiectului. Cu atat mai putin pe localnicii grupati in jurul Asociatiei „Alburnus Maior”, decisi sa nu plece din sat. Astfel, asa cum pe cladirile achizitionate de companie poate fi observata o inscriptie ce arata ca respectiva casa apartine societatii, tot asa pot fi observate si placute pe care scrie „aceasta casa nu e de vanzare”.
Comuna Rosia Montana are 16 sate, patru dintre acestea, inclusiv satul Rosia Montana, urmand a fi afectate de proiect, aflandu-se in zona de impact. Oficialii companiei sustin ca au achizitionat pana acum 42 la suta din locuinte. Compania ofera in schimb un program complex de dezvoltare comunitara si un nou sat construit cu ajutorul unor arhitecti din Colorado.
Dezbateri publice in Ungaria
„RMGC” va organiza dezbateri publice referitoare la proiect si in Ungaria, tara care si-a exprimat dorinta de a se constitui ca parte in evaluarea studiului de impact. Potrivit Acordului de la Espo, dupa depunerea, in decembrie 2004, a memoriului tehnic de prezentare a proiectului ce vizeaza exploatarea zacamantului auro-argintifer de la Rosia Montana, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor a fost obligat sa notifice ministerele de resort din tarile situate in bazinul hidrografic inferior al Dunarii. Singurul care a raspuns a fost Ministerul Mediului din Ungaria, institutie care a solicitat constituirea sa ca parte in evaluarea studiului de impact.
Coordonatorul de mediu al companiei, Horea Avram, a declarat ca „RMGC” va fi obligata sa organizeze o etapa de consultare publica si in Ungaria. In prezent, o echipa de specialisti romani si europeni lucreaza la elaborarea studiului de impact, de aproximativ 3.000 de pagini.
Potrivit coordonatorului de comunicare al companiei, Catalin Hosu, studiul de impact va fi depus la Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor in luna martie a acestui an.