Scandalul violentei din scolile romanesti a alertat si alte medii decat cele care s-au manifestat pana la aceasta data. Colegiul Psihologilor din Romania Ð Comitetul Director al Comisiei de Psihologie Educationala si Consiliere profesionala si vocationala a discutat aspectele semnalate de media. Din aceasta structura face parte profesorul universitar doctor Anca Dragu, decanul Facultatii de Psihologie de la Constanta. „Printre altele, la sedinta Comitetului Director, am discutat si despre violenta in scoli, care are multe determinari. Este vorba despre problemele familiare, de cele de ordin material si afectiv, dar si de cele privind varsta. Preadolescentii si adolescentii vor sa se afirme. Se canalizeaza spre actiuni care permit recunoasterea valorii, dar care au la baza factori sociali si culturali”, a declarat Anca Dragu.
Mentalitate paguboasa
In opinia specialistului, dupa revolutie s-a manifestat un regim mai „liberal” in ceea ce priveste regulamentul scolar, care permite un comportament mai putin formal referitor la vestimentatia si relatia elevului cu colegii si cadrele didactice. „Eradicarea fenomenului nu se poate realiza imediat. Sunt necesare masuri pe termen scurt si lung. Sunt necesare revizuirea si impunerea cu mai multa rigoare a regulamentelor scolare, care sa prevada respectarea orarului, serviciul profesorilor, ce ar trebui dublat de un membru al comitetului de parinti, implementarea in fiecare scoala a postului de consilier educational, specialistul care cunoaste elevii, ii poate indruma atat pe ei, pe profesori, dar si pe parinti”, a spus decanul Facultatii de Psihologie. Anca Dragu considera ca orele de dirigentie erau benefice pentru elevi.
S-au indepartat de elevi
Erau momentele cand se puteau apropia de profesor. Introducerea unor discipline, cum ar fi Etica, ar putea modifica in bine comportamentul elevilor. „Societatea este in criza, iar problemele ar trebui tinute cat mai departe de scoala”, a mai sustinut Anca Dragu. Nici profesorii nu au scapat ochiului atent al specialistului. In opinia psihologului, cadrele didactice ar trebui sa fie libere din punct de vedere financiar. Scoala trebuie sa-si recapete statutul de institutie care formeaza personalitati. Parintii nu ar trebui sa se mai ascunda in spatele unor scuze fara acoperire: timpul indelungat pe care il petrec la munca sau necesitatea asigurarii traiului de zi cu zi. Responsabilitatea de a educa nu revine in exclusivitate scolii, ci mai ales celor care au luat decizia sa aduca pe lume un copil de care au responsabilitatea sa se ocupe.