Cea de-a doua zi de proteste în port a reunit peste 300 de sindicalişti de la diferite firme.
Majoritatea sindicaliştilor au protestat împotriva introducerii taxei de intrare în port, dar şi a altor probleme care-i macină. „Nemulţumirile noastre sunt multe. Viaţa se scumpeşte pe zi ce trece, noi rămânem cu aceleaşi salarii de acum trei ani. Vor să ia şi pielea de pe noi”, a declarat Gheorghică Andronache, angajat al Pilot Agency, firmă al cărei obiectiv de activitate este legarea şi dezlegarea de nave. „Cu toate că s-a câştigat în instanţă acest lucru, ei fac un abuz, impunându-ne plata acestei taxe de 200 de lei pe an pentru a putea intra în port. De ce fac toate astea? Le trebuie bani pentru campaniile lor electorale?”, comenta ieri dimineaţă un alt salariat.
Cei de la Minmetal fac însă acuzaţii mai grave. Ei au decis să solidarizeze cu colegii de la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC) din cauza nerespectării contractului colectiv de muncă, dar şi a faptului că oamenii lucrează în condiţii proaste şi nu li se asigură antidotul pentru mărfurile periculoase pe care le descarcă. „La noi, nu se respectă regulile de descărcare-încărcare a mărfurilor. În plus, ni s-a refuzat negocierea contractului colectiv de muncă. Directorul Andrei Popa a distrus Chimpex-ul, Minmetal-ul, urmează CNAPMC-ul. Au dat foarte mulţi oameni afară. Are ce are cu liderii de sindicat. Cred că vrea să ne distrugă. Nu este un om cu care să poţi purta un dialog. Noi i-am trimis o grămadă de hârtii ca să ne primească în audienţă, dar ne-a refuzat mereu”, a declarat liderul de la Minmetal, Dumitru Răduţoiu. La Romtrans, salariaţii spun că lucrează mereu în stres şi că locurile de muncă le sunt în permanenţă ameninţate de muncitorii la negru pe care societatea îi angajează prin cele două firme subcontractoare cu care colaborează. „La noi, munca la negru înfloreşte.
Mulţi dintre salariaţii noştri au fost concediaţi în 2009, iar de atunci tot apar salariaţi fără forme legale de angajare. Problema este că Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) se face că nu vede. Aici este o mişcare continuă de salariaţi. Cred că îi aduc de prin cârciumi, că nu se pricep la nimic. Nu au contracte de muncă şi totul se face cu complicitatea conducerii. Au spus că pe ei nu-i interesează cum lucrează salariaţii, că nu e treaba lor”, a precizat liderul Romtrans, Iulian Martinaş.
Vor demisia directorului CNAPMC
„Oamenii nu vor decât un singur lucru: demisia directorului general Andrei Popa, care pe unde a trecut a lăsat urme adânci. Nu contestăm pregătirea lui profesională, ca manager, dar el vine din privat, uită că vine într-o companie a statului român pe care trebuie s-o respecte. Compania nu este a lui, proprietate personală. Membrii conducerii nu se pot înţelege cu oamenii, ei vor să conducă asupra roboţilor, iar noi ar trebui să lucrăm ca nişte sclavi moderni, aşa cum consfinţeşte şi noul Cod al muncii”. Prim-vice-preşedintele sindicatului din cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Marian Ştefan.