» Scolile constantene se implica tot mai mult in derularea proiectelor europene, prin intermediul carora dascalii si elevii din tarile partenere impartasesc idei si opinii despre anumite teme si activitati, invata traditii si obiceiuri noi.
» La scoala cu clasele I-VIII "Gheorghe Titeica" din Constanta se desfasoara un astfel de proiect, la care participa, ca parteneri ai scolii constantene, unitati de invatamant din Anglia, Spania, Finlanda, Franta (Insula Reunion), Portugalia si Turcia.
Proiectul comenius derulat de profesorii constanteni, din septembrie 2008, se numeste "We Europeans have a bagful of culture to share". Cea mai recenta intalnire din cadrul acestui proiect a avut loc la scoala Colegio do Sardao din orasul Vila Nova de Gaia, Portugalia, in perioada 19-23 octombrie 2009. La aceasta mobilitate au participat prof. coordonator Dorina sacu, prof. Adina Netedu, instit. Anca Medesan si instit. Paraschiva Alecu. In acest proiect multicultural fiecare scoala trebuie sa respecte planul de activitati: isi posteaza pe blogul proiectului cele mai interesante activitati (extra) scolare, organizeaza videoconferinte o data la trei luni etc. De la scoala "Gheorghe Titeica" participa elevi din zece clase.
Dansuri tribale, festin turcesc si directoare calugarite
Profesoara de limba engleza Dorina sacu isi aminteste cu placere de fiecare dintre cele trei vizite culturale din cadrul acestui parteneriat european. Anul trecut a fost in Insula Réunion, iar in acest an a cunoscut elevi si dascali din Istanbul, dar si din Vila Nova de Gaia. Povesteste cu entuziasm despre activitatile desfasurate in cele trei destinatii. Simte si acum caldura primirilor ospitaliere in scolile partenere. Pentru a ajunge in Réunion, o insula din Oceanul Indian, situata in sudul Africii, a fost nevoie de un zbor cu avionul de 15 ore, insa oboseala drumului a fost rapid uitata la intalnirea cu localnicii. "Este o insula micuta, din punct de vedere economic nu este foarte dezvoltata, mare parte a populatiei este creola. scoala este destul de saraca, aflata intr-o zona mai defavorizata, insa foarte bine dotata cu tot felul de postere si poze.
Copiii sunt foarte calzi, ne imbratisau prin curte, faceam poze cu toata lumea. Ne-au incantat cu dansuri traditionale de-ale lor, o nebunie", povesteste dascalul. In plus, constantenii nostri au vizitat muzeul broastelor testoase, o fabrica de trestie de zahar si o fabrica unde se fac batoane de vanilie. "La Istanbul a fost superb, de o ospitalitate iesita din comun. Parintii ne-au desfatat cu toate bucatele traditionale turcesti posibile, doua zile la rand. M-au fascinat dansurile lor traditionale. Am avut intalniri cu inspectorul scolar si reprezentanti ai primariei", completeaza Dorina sacu. De asemenea, dascalii constanteni au fost impresionati, in acest an, de Colegiul do Sardao din Portugalia, o scoala privata, fondata de calugarite catolice in anul 1879. "Acest colegiu cuprinde o cladire mare, cu sala de balet, sala de pian si de sport, capela in incinta scolii, sala de mese amenajata intr-o fosta sala de bal, cu candelabre. Imi era mila sa intru. Directoarele calugarite puneau si ridicau masa o data cu restul femeilor, iar copiii era foarte relaxati", mai spune profesorul coordonator.
"La noi e foarte strict"
Amintirile din sejururile in cele trei tari vor ramane pentru mult timp vii in suflet. In afara impresiilor de calatorie, dascalii nostri vorbesc despre cateva asemanari si deosebiri intre sistemele de invatamant pe care le-au cunoscut. In acelasi timp, diseminarea rezultatelor este un prilej de a compara cele vazute si auzite cu ce se intampla in educatia romaneasca. "Avem in comun grija pentru copii. Apoi, dascalii nostri si ai lor incearca sa aduca la scoala cat mai multe materiale. Peretii sunt plini de fise ale elevilor. Profesorii se documenteaza, cauta materiale, doresc sa faca orele cat mai interesante. Ce ma deranjeaza pe mine cel mai mult este sistemul de evaluare. La noi e foarte strict. La ei nu se pune atat de mult accent pe note. Poate la turci este ca la noi, cu catalog si note. Se pune foarte mult accent pe activitatile practice", apreciaza prof. Dorina sacu.
Sapte traistute culturale si o carte de povesti
In cadrul acestui proiect, scolile partenere fac schimb de traistute culturale. Este vorba de sapte-opt obiecte realizate de copii, reprezentative pentru tarile de unde provin. Traistuta romaneasca cuprinde, de exemplu, poezii de Mihai Eminescu traduse in toate limbile proiectului sau o papusa in costum popular, din traistuta turcilor nu lipsesc papucii traditionali, iar traistuta Portugaliei cuprinde, printre altele, o sticla de vin de Porto, cu numele proiectului tiparit pe eticheta acesteia. Obiectele reprezentative ale Spaniei sunt un evantai pictat de elevii scolii si o pereche de castaniete, iar din Anglia au sosit un soldatel de la Palatul Buckingham, un autobuz specific Londrei, realizat de copiii de la gradinita si desene cu obiective turistice din capitala Angliei.
Finlanda, in 2010
Proiectul multicultural Comenius "We Europeans have a bagful of culture to share" se va incheia in iunie 2010. Mai sunt multe activitati si vizite de realizat pana atunci, iar unul dintre cele mai asteptate produse finale este cartea de povesti multiculturala, care va cuprinde sapte povesti scrise de elevii tuturor scolilor partenere. Intr-o noua etapa a proiectului, dascalii de la scoala "Gheorghe Titeica" vor vizita, anul viitor, Finlanda.