De 16 ani, banii consiliilor judetene se impart pe criterii politice. Nici judetul Hunedoara nu face exceptie de la aceasta regula. Multi primari au devenit adevarati campioni ai migratiei politice, obligati la un dans cu schimb de partide pentru a putea face cate ceva in folosul comunitatii care le-a dat votul.
Presedintii care s-au perindat pe la conducerea Consiliului Judetean, indiferent de culoare politica, au impartit sume la fel ca niste “domnitori” care gestioneaza visteria dupa bunul plac sau interesele clientelare. La randul lor, edilii din localitatile mari si mici laolalta, dorm linistiti, stiind ca daca se gudura pe langa mai marele judetului vor primi o binemeritata felie din gramada de bani publici.
Recentele nemultumiri ale primarilor aflati in Opozitie fata de modul in care presedintele CJ, Mircea Molot (PNL), a impartit o parte din banii publici au adus in centrul atentiei modificarile facute la Legea Finantelor, pe care sefii din administratie nu stiu sau nu vor sa o interpreteze corect. Conform acestei norme, consiliile judetene nu mai gestioneaza dupa placul lor sumele alocate unitatilor administrative din raza lor de competenta.
Cea mai mare parte, 80 la suta din bani sunt impartiti direct de Finantele Publice pe criterii stabilite de lege. Restul de 20 la suta trebuie repartizati de consiliile judetene. Spre regretul presedintelui Molot, legea a restrictionat drastic impartirea celor 20 la suta din banii lasati la indemana acestora.
Confrom actului normativ care reglementeaza “visteria” locala, banii trebuie alocati doar pentru proiecte cuprinse in planul de dezvoltare locala sau pentru co-finantarea unor lucrari de infrastructura. Tragedie mare in Consiliul Judetean Hunedoara, pentru ca sefii nu mai pot sa-si multumeasca legal clientela politica din bani publici.
Din pacate insa, Molot nu a inteles ca, odata cu integrarea europeana, institutia pe care o conduce nu mai este “visteria domneasca” la care vin, cu capul plecat, toti primarii sa-si rotunjeasca veniturile. Ba mai mult! Nu a inteles nici macar ca alocarea sumelor pentru altceva decat prevede legea – bunaoara plata energiei electrice sau a unor datorii catre furnizori – este infractiune, se numeste “deturnare de fonduri” si se pedepseste conform legii penale.
La randul lor, primarii sufera cumplit ca nu mai au de unde sa-si rotunjeasca bugetele pe criterii politice. De acum cine vrea bani trebuie sa-si sulfuce manecile si sa faca proiecte. Banii de la bugetul judetean nu mai vin pe o simpla semnatura care sa ateste ca edilul a trecut de la partidul fost la putere la cel aflat in “fruntea bucatelor”.
Migratia politica va fi stopata astfel mai repede decat prin legea, declarata ulterior neconstitutionala. Primarii nu vor avea nici un motiv sa mai sara in barca puterii locale atata timp cat banii vor fi atribuiti pe criterii de performanta si pe proiecte.
Multi dintre edili suspina, insa, de dorul vremurilor trecute, pentru ca de acum incolo vor fi nevoiti sa-si gestioneze drastic fondurile proprii, ba chiar sa propuna cresterea unor impozite si taxe locale, cu consecintele de rigoare in ceea ce priveste capitalul lor de imagine si succesul in viitoarele alegeri. Noua metoda de impartire a banilor publici catre comunitatile locale favorizeaza primarul gospodar in detrimentul edilului politician. Spre disperarea celor care au facut averi incomensurabile din politica.