Pagubele economice produse de podurile de gheaţă de pe Dunăre încep să fie contabilizate la Galaţi nu numai prin pierderile armatorilor ale căror nave au fost blocate cu săptămânile în porturi sau între gheţuri, ci şi prin pierderile înregistrate de companii din cauza întârzierii livrării mărfurilor la export.
Cu o situaţie fără precedent se confruntă combinatul siderurgic ArcelorMittal Galaţi, care nu îşi poate onora comenzile de laminate la export din cauza blocajului de pe Dunăre. Îngrijorarea administraţiei combinatului este provocată de faptul că, în pofida faptului că în ultimele zile vremea s-a încălzit, autorităţile fluviale nu reuşesc să elimine podurile de gheaţă. „ArcelorMittal Galaţi îşi exprimă profunda îngrijorare referitoare la greutatea cu care se deblochează Dunărea şi accesul la canalele sale navigabile. Companiei noastre îi este imposibil să livreze produsele pe rutele tradiţionale, ceea ce conduce la pierderea sustenabilităţii operaţiunilor dar şi a clienţilor. În ciuda temperaturilor mai bune şi a creşterii nivelului apelor, principala noastră rută de export este blocată, iar variantele alternative nu pot suporta cantităţi similare. Acest lucru are un impact negativ atât asupra companiei, cât şi asupra exporturilor ţării. Aşteptăm din partea autorităţilor o soluţie urgentă şi profesionistă pentru rezolvarea acestei situaţii fără precedent”, ne-a declarat county communicatorul ArcelorMittal, Dorian Dumitrescu.
Probleme şi pentru şantierele navale
Cu întârzieri în livrarea comenzilor la export se confruntă şi cealaltă multinaţională care deţine o companie la Galaţi, grupul olandez Damen Shipyards. La două din calele de montaj ale Şantierului Naval Damen, Cala Dunăre şi Cala Bazin, lansările la apă se fac prin translarea laterală a navei, cu ajutorul unor sănii. Din cauza sloiurilor de pe Dunăre, a fost amânată de trei ori lansarea unei nave construite pentru Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Rurale şi Pescuitului din Angola. „În mod normal, lansarea ar fi trebuit să aibă loc pe data de 9 februarie, dar din cauza condiţiilor riscante de pe Dunăre s-a luat decizia amânării lansării”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Damen Galaţi, Corina Pârvu. Chiar dacă în zona Portului Galaţi situaţia s-a îmbunătăţit, autorităţile fluviale au de rezolvat podul de gheaţă din zona Isaccea-Tulcea, care ar putea bloca navigaţia încă multe zile dacă directorii AFDJ Galaţi nu aplică „o soluţie urgentă şi profesionistă”, cum spunea purtătorul de cuvânt al ArcelorMittal. pag. 3