Podul de la Agigea a ajuns un fel de punte a suspinelor. CNADNR a luat în mai multe rânduri decizia de a bloca temporar circulaţia sau de a o restricţiona pe o singură bandă de mers. Există şi în acest moment restricţii de viteză pentru cei care îl traversează, de maximum 50 de kilometri pe oră. Podul este vital pentru turismul din sudul litoralului, pentru că pe aici trec toţi turiştii care ajung în Mangalia sau în cele şase staţiuni adiacente. Dacă nu ar fi folosit, ar trebui să facă un ocol de zeci de kilometri pe drumuri secundare. Primarul din Mangalia, Cristian Radu, a făcut lobby pentru ca restricţiile să fie ridicate. A reuşit: se circulă pe două benzi, dar tot cu maximum 50 km/oră. Problemele podului nu s-au rezolvat însă. Dimpotrivă, pe zi ce trece acesta devine şi mai periculos. Ce s-a făcut, de fapt? O spune senatorul Nicolae Moga: s-au montat aparate speciale pe cablurile care susţin podul, aparate ce măsoară tensiunea din ele. Rezultatele sunt citite la 24 de ore şi, în funcţie de ce indică, se permite sau nu circulaţia în continuare. Soluţia pare una de compromis şi periculoasă, mai ales că traficul este din ce în ce mai intens pe pod, în lunile de vară. De fapt, susţine chiar senatorul Moga, cablurile care susţin podul ar trebui înlocuite, dar constructorul lor nu mai există. ”Sunt nişte cabluri speciale. Specialiştii caută soluţii”, a precizat Moga, care a fost ales senator într-un colegiu din sudul litoralului. Cablurile de care vorbeşte el, hobanele, sunt ruginite. Surse neoficiale spun că acestea cedează puţin câte puţin la fiecare trecere a unei maşini.
Lumini multicolore de 650.000 de euro
În ciuda problemelor grave pe care le are acum podul de la Agigea, în el s-a investit de-a lungul timpului mai mult pentru cosmetizare decât pentru siguranţă. În 2007, înainte de Crăciun, Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Constanţa a inaugurat un sistem de iluminare pe pod. Directorul de atunci, Jean Paul Tucan, spunea că ideea i-a venit în urma unei excursii în China. Investiţia în luminile albastre: 650.000 de euro. După un an, luminile s-au stri-cat şi a fost nevoie de reparaţii, pe care s-au dus circa un miliard de lei vechi, fără TVA.
Proiect de senator: un nou pod, în altă zonă
Deşi podul de la Agigea se şubrezeşte pe zi ce trece, senatorul Moga spune că una dintre priorităţile actualului său mandat este construirea unui nou pod, care să lege sudul litoralului de Călăraşi. A fost şi una dintre priorităţile mandatului său precedent. În 2010, de exemplu, la iniţiativa sa s-a semnat un protocol între primăriile Călăraşi şi Ostrov pentru construirea unui pod între cele două localităţi. „Sudul judeţului Constanţa este, oarecum, izolat de restul ţării şi este păcat pentru că această parte a României pierde în primul rând din punct de vedere turistic. De aceea, pornind de la o idee mai veche, am luat iniţiativa asocierii celor două comunităţi, cea din Constanţa şi cea din Călăraşi, care-şi pot uni forţele în vederea construirii unui pod de care toată lumea are nevoie”, spunea el atunci. În condiţii de criză, este greu de crezut că se va găsi finanţare pentru un astfel de proiect. Soluţia ar fi un parteneriat public-privat, dacă se vor găsi firme interesate şi banii necesari. Deşi benefică, ideea lui Moga a fost chestionată de unul dintre consilierii locali din Mangalia, Ion Mincă. În condiţiile în care pe podul de la Agigea se circulă cum se circulă, chiar este nevoie de unul nou între Ostrov şi Călăraşi, a pus acesta punctul pe i.