Cateva sute de persoane au tinut sa participe, duminica seara, la premiera spectacolului „Rinocerii”, dupa Eugene Ionesco, pus in scena la Teatrul "Radu Stanca” din Sibiu de regizorul clujean Gabor Tompa. Cei care reusesc sa treaca dincolo de „minimalismul” ionescian si lasa mesajul autorului sa-i atinga, inteleg ca nu e niciodata prea tarziu pentru un om sa inteleaga ca nu are nevoie de prea multe lucruri pentru a ramane… om. Are nevoie doar de constiinta, chiar daca personajul nostru (Beranger, al lui Eugene Ionesco, complet si credibil jucat de actorul Marian Ralea) are si el micile pacate si apucaturi ale „omului obisnuit”: mai bea cate-un paharel, mai barfeste si, cateodata, mai intarzie la serviciu.
Spectacolul nu este unul diferit de atmosfera teatrului lui Eugene Ionesco, dar personajele piesei, savoarea cu care ele participa la momentele desprinse din viata de zi cu zi, fac repede ca bariera decorului minimal si gri (asa cum era si perioada in care Ionesco a creat „Rinocerii”, aceea a raspandiri nazismului in intreaga Europa) sa fie depasita, iar spectatorii sa inteleaga care este miza jocului. Imaginand dialoguri de o fireasca normalitate, Ionesco reuseste sa-si transporte spectatorii in micuta piata din apropierea bisericii unui ipotetic oras de provincie. Oamenii discuta, se cearta, cauta intelesuri pentru o grozava intamplare: un rinocer da navala in piateta orasului, lucru cu adevarat nemaivazut.
Curand, insa, si Beranger si du Grand (Lucian Iancu), chiar si naiva domnisoara Daisy (Ofelia Popii) descopera ca, printre pasnicii locuitori ai oraselului ceva nu este in regula: rinocerii sunt vechile lor cunostinte care subit se imbolnavesc de „rinocerita” si pica pe rand prada bolii: dl. Boeuf si Jean (Zsolt Bogdan) si chiar Logicianul cu palaria de paie (Adrian Matioc). „Boala” ii cuprinde pe aproape toti, iar unii dintre cei ramasi neatinsi descopera ca poate fi mai profitabil sa „te dai rinocer”. Cu exceptia „omului obisnuit” Beranger, cel care ii (re)salveaza pe toti prin acceptul sau resemnat de a ramane simplu… om, chiar daca in final trebuie sa sacrifice la randul sau ceva: dragostea pentru miss Daisy.
Subiectul piesei „Rinocerii” ramane la fel de actual si astazi pe cat era in epoca in care a fost creat, iar regizorul Gabor Tompa reuseste sa ne atraga atentia asupra acestui lucru prin analogii artistice usor de recunoscut. Daca pentru unii delirul si orbirea colectiva reprezinta o stare de normalitate doar pentru ca include majoritatea, e dificil sa ramai om cand toti in jurul tau se transforma in rinocer. E dificil, dar nu imposibil, ne demonstreaza „optimistul” Ionesco in viziunea regizorala a lui Gabor Tompa.
Miscarea scenica pentru ultima premiera sibiana este semnata de Florin Fieroiu, costumele sunt create de Carmencita Brojban, iar sunetul si luminile au fost aranjate de Helmut Sturmer.