» Criza economica ii determina pe patronii din port sa adopte atitudini la marginea legii cand vine vorba de respectarea drepturilor angajatilor.
» sefii ITM Constanta spun ca unii operatori nici macar nu le permit accesul in institutie, pentru controalele inopinate.
» Inspectorii de munca au descoperit zeci de cazuri de abuzuri.
Operatorii din portul Constanta fac tot posibilul pentru a-si maximiza profitul sau, dupa caz, pentru a-si minimiza pierderile, chiar daca acest lucru inseamna nerespectarea legislatiei in vigoare. Inspectoratul Teritorial Munca incearca sa faca ordine in domeniu, dar de multe ori se loveste de intransigenta patronilor sau administratorilor de firme. Directorul adjunct al ITM, Daniela Neagu, spune ca cele mai multe probleme le au cu patronii din port, care fac tot mai multe concedieri colective.
"Angajatorii incearca sa scape de salariati si aduc apoi alti oameni care sa munceasca la Minmeta luna trecuta, 190 de persoane. Parte dintre acestia au reclamat de curand la ITM ca firma a facut insa angajari, pe aceleasi posturi, aducand de data aceasta personal din… agricultura, caruia i-a intocmit contracte de munca pe perioada determinata. "Daca patronul foloseste posturi care au fost desfiintate, ar trebui sa stie si care sunt masurile ce sunt luate in aceste situatii si ca nu are voie sa mai angajeze pe nimeni timp de doi ani", a precizat Daniela Neagu. Cel mai probabil, noii angajati au acceptat sa munceasca pe salarii inferioare celor care se vehiculeaza, de obicei, in port. Problema muncii la negru a fost mereu clamata de sindicatele portuare si aproape toti ministrii Transporturilor s-au straduit sa o rezolve, fara rezultate insa.
Alte nereguli constatate de ITM se refera la nerespectarea programului de munca.
Directorul adjunct al institutiei a precizat ca la una dintre societati, si anume Blasting Tank Coating, angajatii spun ca sunt fortati sa lucreze 12 ore pe zi, fara sa fie platiti pentru orele in plus si fara sa li se respecte repausul saptamanal obligatoriu prin lege.