» Societatea constanteana este gata, chiar si in acest moment, sa faca fata cerintelor oleoductului Constanta – Trieste.
» Conducerea firmei participa saptamana aceasta, la Bucuresti, la o noua intalnire a actionarilor proiectului.
Pe data de 21, la sediul Ministerului Economiei Nationale va avea loc intrunirea semestriala a actionarilor din cadrul oleoductului Constanta–Trieste, ultima de acest gen avand loc in luna mai a anului trecut, la Belgrad. La eveniment participa si directorul general al societatii constantene Oil Terminal, Silviu Wagner. "Anul trecut, in urma discutiilor pe care le-am avut in cele doua vizite, de la Belgard, in lunile octombrie si noiembrie, s-a desprins clar ideea revigorarii acestui proiect. Atat partea sarba, cat si noi tinem foarte mult sa punem acest proiect intr-o faza de demarare. Ceea ce este insa neclar este pozitia partenerilor din Croatia, care pentru moment au niste probleme interne si au solicitat un timp de gandire. Noi si sarbii am solicitat o intalnire pentru a vedea ce e de facut. Acesta este sensul intalnirii de la Bucuresti", a precizat directorul Oil Terminal. Potrivit acestuia, sperantele legate de proiect sunt mari. Daca oleoductul se va pune pe picioare, va schimba putin echilibrul energetic din Europa. Apare o noua sursa majora de aprovizionare a Europei cu titei. E vorba de petrolul care provine din zona Marii Caspice si care va alimenta cel putin partea sudica a continentului, urmand sa tranziteze practic cinci tari: Romania, Serbia, Croatia, Slovenia si Italia.
Oil Terminal vine in aceasta afacere cu capacitatile de depozitare. In acest moment, oleoductul este calculat in trei variante: 40, 60 sau 90 milioane de tone titei tranzitate anual. "In prima faza s-a imaginat un scenariu in care vor fi vehiculate cinci milioane de tone pe an, ceea ce ar insemna circa 400.000 si ceva de tone pe luna. Posibilitatea de a depozita aceste tone lunar pentru Oil Terminal in acest moment este de 100%. Daca acum ne-am pomeni in rada cu patru tancuri petroliere de cate 100.000 de tone fiecare, noi avem posibilitatea sa le depozitam. Avem insa in vedere situatia in care proiectul se pune clar, ireversibil, pe picioare. Avem un proiect in care vom construi patru noi rezervoare, in depozitul IV sud, in cantitate de 500.000 de tone", a spus seful Oil Terminal.
» Impact major asupra economiei nationale
"Pentru Oil Terminal, proiectul inseamna practic dublarea capacitatilor actuale, dublarea veniturilor si a incasarilor, inseamna practic noi locuri de munca si certitudinea locurilor de munca existente deja. Eu cred insa ca impactul asupra economiei nationale este mai important. E vorba de incasari de cateva miliarde de euro pentru statul roman, care vor veni din exploatarea acestui oleoduct. Inseamna si locuri de munca nou- create. Conpet isi va dubla practic capacitatea, pentru ca ei vor transporta titeiul pe teritoriul romanesc. Pentru ceilalti parteneri de afaceri din strainatate va insemna acelasi lucru. Ei au si o idee, un plan de a forma o piata energetica in zona Balcanilor, care ar fi necesara si si-ar gasi o serie intreaga de clienti. La acest oleoduct ulterior se pot lega si vecinii unguri. Oportunitatile de afaceri vor fi foarte mari."
Silviu Wagner, director general Oil Terminal.
» Date tehnice
Lungimea totala a oleoductului este de 1319 kilometri. Cea mai mare parte a sa (respectiv 649 de kilometri) se va afla in Romania. Tara noastra este urmata in acest clasament de Croatia, cu 423 de kilometri, Serbia, cu 208 kilometri, Slovenia, cu 29 de kilometri, si Italia, cu 10 kilometri. Specialistii estimeaza ca valoarea proiectului este de 3,8 miliarde euro.