3 C
București
marți, 12 noiembrie 2024
AcasăSpecialMoştenirea lui Saligny, lăsată în paragină

Moştenirea lui Saligny, lăsată în paragină

Tunelul de cale ferată Palas-Port Vechi, vechi de peste 100 de ani, se află într-o continuă stare de degradare şi poate conduce la prăbuşirea unei părţi din cartierul constănţean Abator, dacă lucrările de consolidare trenează.

Lucrătorii Inspectoratului de Stat în Construcţii (ITC) Constanţa au verificat de curând structura de rezistenţă a tunelului. Cea mai gravă problemă este cea a infiltraţiilor de apă, care duc în mod constant la deteriorarea structurii de rezistenţă a tunelului. Tocmai de aceea, luna trecută au fost prelevate o serie de probe din apa infiltrată în pereţii tu¬nelului subteran. „La faţa locului s-au găsit urme de clor rezidual, materii în suspensie, amoniu, detergenţi sintetici anionici”, a declarat Claudiu Moisei, şef Serviciu Lucrări de Artă şi Terasamente din cadrul CFR Constanţa.

Lucrări costisitoare

O veste bună este că de ceva timp s-a pus pe picioare proiec¬tul „Consolidare şi asigurare scurgere ape a tunelului CF”, care cuprinde asigurarea scurgerii apelor din tunel, consolidarea acestuia şi cămăşuirea lui cu un strat gros de beton. La licitaţia pentru lucrarea „Asi¬gurare scurgere ape”, în va¬loare de peste 300.000 lei, s-au prezentat trei firme. Este vorba despre Sopmed Bucureşti, Tunele SRL Braşov şi SC Daria Const. Satu Mare. Lucrările vor dura 90 de zile şi vor începe luna aceasta, imediat după stabilirea câştigătorului. Etapa următoare va fi finanţată de la bugetul de stat. În acest sens, există deja o notă de fundamentare trimisă la Compania Căilor Ferate Române. Lucrările de cămăşuire a tunelului în suprafaţă totală de 480 de metri vor costa în jur de un milion de euro.

Un cutremur ar distruge totul…

Cert este că, în cazul în care tunelul nu va fi consolidat mai repede, el se poate surpa la un cutremur de 5 grade pe scara Richter şi sute de oameni vor rămâne fără case. Acesta este şi motivul pentru care şeful ITC Constanţa, Gigi Chiru le-a cerut celor de la Căile Ferate Române punerea în aplicare a unui proiect de monitorizare permanentă privind stadiul tunelului. În plus, aceştia se vor ocupa şi de efectuarea unor măsurători prin care să afle cât timp a mai rămas până ce tunelul se va degrada în totalitate.

Tunelul a fost construit de Anghel Saligny

Din datele specialiştilor reiese că acest tunel a fost construit între anii 1896 şi 1900 sub îndrumarea marelui inginer Anghel Saligny. De-a lungul anilor însă, deasupra şi de-a lungul lui au fost construite o mulţime de blocuri, un spital, unităţi de învăţământ. De asemenea, pe aici trec mai multe conducte de apă, gaze şi canalizare şi nimeni nu s-a gândit la riscuri. Se pare că singurele lucrări de consolidare a tunelului s-au efectuat în urmă cu 45 de ani. De atunci, tunelul a fost inundat de mai multe ori, bolta a început să cedeze, iar taluzul de la intrare se prăbuşeşte. Mai târziu, în perioada 2003-2004, s-a efectuat o expertiză tehnică a tunelului, în baza căreia a fost creat un proiect tehnic de reabilitare a obiectului de pa¬trimoniu.

Cele mai citite

Dobânzile mari, munții greu de escaladat ai creditării

Dobânzile la creditele din România au devenit o provocare copleșitoare pentru consumatori și companii, o călătorie economică pe teren accidentat, care contrastează puternic cu...

Rusia dă vina pe Ucraina pentru dronele căzute în Republica Moldova

Rusia respinge acuzațiile Moldovei cu privire la incidentul cu dronele căzute pe teritoriul său, după ce autoritățile de la Chișinău au convocat ambasadorul rus...

Cătălin Predoiu are încredere că angajații MAI vor face ca alegerile să se desfășoare ireproșabil

Toate cadrele Ministerului Afacerilor Interne, indiferent de armă, de structură, de funcţie, de grad, sunt obligate prin lege şi Constituţie să fie neutre şi...
Ultima oră
Pe aceeași temă