ALBA. Calea ferata ingusta Abrud-Vidolm (judetul Alba), cunoscuta sub denumirea populara de Mocanita, a fost clasata ca monument istoric printr-un ordin al ministrului Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu. Odata cu aceasta, monumente istorice au fost declarate si haltele din Abrud, Rosia Montana, Cimpeni, Bistra, Lupsa, Baia de Aries, Brazesti, Salciua, Ocolis, Vidolm, podurile de la Campeni, Posaga de Jos si tunelul Lunca Aries.
In acest fel, autoritatile judetene au reusit, printr-un artificiu legislativ, sa evite distrugerea liniei fostului trenulet care strabatea Apusenii. Mocanita facea obiectul unei compensari intre Societatea de Administrare a Activelor Feroviare si SC „Tunele” Brasov, care avea de recuperat aproximativ 80 de miliarde lei vechi. Trenuletul motilor, acum nefunctional, urma sa fie vandut la licitatie si apoi, cel mai probabil, dat la topit. La sfarsitul anului trecut, a fost fixat chiar si un termen al licitatiei ce urma sa inceapa de la un pret de aproximativ 15 miliarde lei vechi.
Acum insa, daca o va cumpara cineva, Mocanita nu va mai putea fi distrusa datorita noului statut pe care l-a dobandit, cel de monument istoric. In aceste conditii, din punct de vedere legal, linia beneficiaza de aceeasi protectie ca si un monument istoric inclus in lista ministerului.
Statul este primul care poate sa o achizitioneze. Daca statul nu o va cumpara, ci o va face o firma privata, aceasta nu va putea sa o dezafecteze ci, din contra, va trebui sa o intretina.
Autoritatile intentioneaza sa repuna in functiune linia respectiva in scopuri de agrement, in cadrul unui proiect turistic destinat Muntilor Apuseni. Practic, Mocanita ar urma sa devina una dintre atractiile cele mai importante ale zonei, prin concesionarea liniei si dezvoltarea unor pensiuni turistice in apropierea statiilor.