-1 C
București
luni, 6 ianuarie 2025
AcasăSpecialMiG-urile 21 LanceR au reinceput antrenamentele

MiG-urile 21 LanceR au reinceput antrenamentele

Dupa o scurta vacanta de iarna, escadrila LanceR de la Fetesti a reluat in forta zborurile. Prima decolare s-a executat miercurea trecuta si, profitand de vremea buna, pilotii se antreneaza zilnic. Conditiile meteo favorabile sunt exploatate la maxim pentru a se asigura un numar cat mai mare de ore de zbor in vederea participarii aviatorilor la prima aplicatie internationala programata pentru aprilie in Germania.

Vechile aparate MiG 21 modernizate in varianta LanceR s-au odihnit cateva saptamani in hangare. Aveau nevoie de o pauza, pentru ca majoritatea au fost fabricate in anii '70 si resimt din plin afectiunile „varstei a treia”. Pilotii si tehnicienii au grija de ele ca de ochii din cap, pentru ca nu se stie cu exactitate cand vor sosi noile aparate de vanatoare. Gratie unui atelier modern construit langa hangare, defectiunile inerente pot fi rapid remediate astfel ca mai tot timpul, exceptand situatiile in care se fac reviziile amanuntite ale motoarelor, escadrila poate prezenta la linia de start efectivul complet de MiG-uri. Unul dintre aparate are chiar o poveste interesanta. Unul dintre pilotii mai vechi a avut o problema tehnica si a reusit cu greu sa se intoarca la baza. O parte din comenzile avionului s-au blocat, iar aterizarea s-a facut pe „burta”. Aparatul, pe jumatate avariat, a fost trimis la reparatii, iar acum se poate zbura din nou cu el.

Media, 100 de ore de zbor pe an

Comparativ cu anii trecuti, la Fetesti se zboara acum mai mult. Norma minima este de 50 de ore pe an, insa cei care sunt selectati pentru participarea la exercitiile importante ajung lejer la 120 de ore. Daca mai adaugam aici si misiunile neplanificate, se ajunge la 80-90 de ore de zbor anual pentru fiecare aviator. Pregatirea in aer este suplimentata cu cea de la simulatorul de zbor. Un aparat esential in exersarea procedurilor, acest simulator este nelipsit din baze aeriene occidentale, insa este o raritate in Romania. Baza 86 este singura din tara care dispune de un astfel de aparat. Romanii nu au excelat niciodata la capitolul fonduri si numar de ore petrecute in aer, insa sunt recunoscuti pentru talentul de a pilota. Ramasa printre putinele state din fostul bloc comunist din Europa care exploateaza MiG-ul 21, Romania a devenit statul cu cei mai buni piloti pe acest tip de aparat. Cariera lunga pe care a avut-o „21” in cadrul Fortelor Aeriene Romane a fost platita, insa, cu multe vieti. Avionul romanilor are una dintre cele mai mari rate de prabusire din lume.

„Bobocii” asteapta noua aeronava

Noua generatie de aviatori ce urmeaza sa soseasca anul acesta la Fetesti se pare ca nu va mai apuca batranul „21”. Se spera ca, pana la definitivarea stagiului pe avionul de antrenament IAR 99 Soim, Fortele Aeriene sa faca receptia primelor aparate occidentale, situatia in care tinerii zburatori vor sari peste pragul „21”. Dupa mai bine de 60 de ani, romanii vor avea din nou ocazia sa zboare cu un avion vestic. LanceR este un MiG 21 modernizat. Instrumentele de zbor si procedurile sunt compatibile NATO, insa aerodinamica si comportamentul in aer sunt aceleasi ca acum 40 de ani. Principalul avantaj pe care l-a oferit avionul a fost posibilitatea aviatorilor romani de a putea desfasura misiuni impreuna cu escadrilele occidentale.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă