Duelul declaraţiilor la distanţă dintre Victor Ponta şi Radu Mazăre, pe tema Portului Constanţa, continuă. Ieri, primarul Constanţei a reacţionat la spusele primerului, care consideră că trebuie ca cea mai mare parte a acţiunilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa trebuie să fie scoase pe bursă. Edilul crede că premierul se va ţine de cuvânt şi îi va da înă o parte din acţiuni. ”Până acum în relaţia mea cu premierul lucrurile au fost mai mult decât OK şi de fair-play, asta însemnând discuţii şi angajamente asumate şi respectate, bărbăteşte. Nu ştiţi că dacă spun ceva mă ţin de cuvânt? Până acum, relaţia mea cu Ponta a fost caracterizată de această ţinere de cuvânt din partea amândurora”, a spus Mazăre.
Spune că nu este bine administrat
Primarul spune că vrea să controleze portul pentru că acesta nu este bine administrat. ”Eu cred că acest port timp de 20 de ani nu a fost suficient de bine administrat. Portul nu a adus oraşului Constanţa şi României ceea ce ar fi putut să aducă, la valoarea pe care o are portul. La grandoarea şi mărimea sa să scoţi în zilele tale bune profit anual de 8 milioane de euro, e cacamaca. Gândiţi-vă că numai investiţia care se face în prelungirea digului este de 150 de milioane şi el scoate 8 milioane pe an. E caraghios. Opt milioane de euro pe an, nici mai mult, nici mai puţi. Dacă am fi discutat despre o entitate care scoate 200 de milioane atunci înţelegeam să fie multe discuţii şi multă vâlvă dacă este bine condus la ora actuală scoate 8 milioane. Nimic. Cel mai mare port al României, ne lăudăm că e unul din primele porturi din Europa… Scoate un port privat mic din Brazilia banii ăştia. Şi noi avem un port de dimensiunile astea prost adminsitrat, pentru că cei de la Bucureşti s-au schimbat, au avut interese, nu au fost în stare, vorbea cu unul, venea celălalt, samd”, spune Mazăre. Acesta a mai adăugat că portul ar putea funcţiona ca o adevărată societate pe acţiuni, dacă Ministerul Transpoturilor nu ar mai deţine controlul. ”De fapt, problema nu e la împărţire, ci la faptul că nu va mai deţine Ministerul Transporturolor controlul. De fapt aici e problema, el va funcţiona ca o societate adevărată pe acţiuni şi cred că se poate merge într-o direcţie mult mai bună. Dacă avem 33 la sută dintr-un port care scoate pe an100 de milioane şi nu 8 milioane am putea discuta cu totul altfel despre nevoile constănţenilor”, a mai spus primarul.
Vrea 33%
Acum, Consiliul Local Constanţa deţine 20% din acţiuni, în urma unui demers al parlamentarilor PSD de Constanţa, realizat în urmă cu mai mulţi ani. Tot parlamentari PSD au iniţiat un proiect de lege care prevedea acordarea a încă 31% din acţiuni către consiliul local. După discuţiile cu Victor Ponta s-a stabilit ca administraţia locală să primească 33%. ”Aici sunt implicate şi foarte atente toate instituţiile statului în frunte cu toate serviciile statului”, a explicat Mazăre noua împărţire.
Operatorii se opun
Operatorii portuari s-au opus în mai multe rânduri preluării controlului CNAPMC de către autorităţile locale. „O astfel de măsură ar putea avea drept efect o imixtiune sporită a factorului politic în deciziile administraţiei portuare, ceea ce ar putea conduce la o instabilitate economică şi la o scădere a încrederii investitorilor români şi/sau străini în mediul de afaceri românesc în ansamblul său”, au comentat aceştia, într-o scrisoare deschisă, posibilitatea transferului de acţiuni. În plus, operatorii spun că CNAPMC, în calitate de administrator, nu trebuie să facă profit. ”Orice profit mare realizat de CNAPMC se traduce prin taxe mai mari impuse operatorilor”, spun ei.