Reprezentanţii firmei italiene Astaldi SpA, care reabilitează DN 79, Arad-Oradea, dar şi constructorul autostrăzii Arad-Timişoara au întârzieri la lucrări şi nu şi-au respectat contractele. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, i-a invitat pe constructorii care nu respectă termenele să plece acasă, deoarece nu pot invoca lipsa banilor, ci doar lipsa poftei de muncă. În timp ce unii erau certaţi, alţii erau încurajaţi chiar de premierul Emil Boc, la începerea lucrărilor pe tronsonul de autostradă Deva-Orăştie, să lucreze repede şi bine.
Autostrada Arad-Timişoara, întârziată de Direcţia Sanitar Veterinară Arad
Tronsonul de autostradă Arad-Timişoara costă 140 de milioane de euro pentru 32 de kilometri şi ar trebui finalizat până la sfârşitul lui 2011. Acest lucru pare aproape imposibil, deoarece, conform estimărilor ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, doar 40% din autostradă este finalizată până în prezent. Podul de la Arad, peste Mureş mai are încă până va fi dat în exploatare, dar constructorul, concernul Porr, este optimist. Centura Aradului în regim de autostradă are alocată suma de 124 de milioane de euro şi trebuie finalizată până în 2011. Constructorul a explicat că din cei 12 kilometri de centură a Aradului, doar zece vor fi sigur terminaţi în acest an. Ceilalţi doi depind de Direcţia Sanitar-Veterinară, a cărei clădire se află exact pe traseul autostrăzii. S-a implicat şi premierul Emil Boc pentru a găsi soluţii şi se pare că, în scurt timp, vor începe lucrările de demolare, iar turnarea betoanelor, abia la toamnă. Dacă vremea va fi favorabilă, până la sfârşitul anului va fi terminată toată centura Aradului în regim de autostradă. Dacă vremea nu „ţine” cu constructorii, atunci termenele de finalizare vor fi abia la anul viitor.
„Am văzut ce se întâmplă pe tronsonul Arad -Timişoara şi sper ca anul acesta să se dea în exploatare pentru că s-a întârziat destul de mult. Sper ca echipa de constructori şi consultanţă să fie destul de serioasă pentru ca până la sfârşitul acestui an să se dea în exploatare şi tronsonul de centură”, a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.
Dacă în alte ţări un tronson de genul celui de autostradă Arad-Timişoara ar fi fost construit într-un an, în România lucrările au început în 2009 şi vor fi recepţionate, într-o situaţie fericită, în 2012. Nu se pune însă problema banilor, a ţinut ministrul Transporturilor să explice situaţia, ci a lipsei voinţei de muncă a constructorilor care „au un nobil obiectiv de a cere bani pentru lucrări pe care nu le fac”. Bani există, deoarece provin din finanţări europene. „Nu se poate spune că nu sunt bani. Să efectueze lucrarea, să factureze şi primesc şi banii”, a declarat ministrul Boagiu. Supărată pe constructorii care nu respectă contractele, ministrul i-a invitat să plece acasă, deoarece constructori sunt pe piaţă şi puţine ţări mai investesc în perioadă de criză în infrastructură.
Autostrada Deva-Orăştie, gata în 2013
Autostrada Nădlac-Bucureşti, adică Coridorul IV Paneuropean, continuă. Procedurile de licitaţie sunt în plină desfăşurare pentru tot coridorul IV. Astfel, tronsonul Nădlac-Arad se află în situaţia de licitaţie a lucrărilor şi ar trebui finalizat în 2013. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a declarat că, în cursul săptămânii viitoare, vor fi cunoscuţi câştigătorii care vor construi cei 220 de kilometri de autostradă de pe Coridorul IV Paneuropean .
În acest timp, pe un alt tronson, Deva-Orăştie, au început deja lucrările. Prima cupă de pământ a fost pusă chiar de premierul Emil Boc, urcat pe un excavator. Autostrada Deva-Orăştie va avea o lungime de 32,5 kilometri şi costă aproximativ 180 de milioane de euro, plus TVA. Din aceşti bani, peste 100 de milioane de euro provin din fonduri europene. Restul este contribuţia Guvernului României. Constructorii, firmele Strabag şi Straco, vor finaliza acest tronson în 2013. Munca nu va fi uşoară, mai ales că aici va fi construit cel mai mare pod peste râul Mureş, de 720 de metri. Acest tronson va avea 100 podeţe, 21 poduri şi trei noduri rutiere pentru Orăştie, Simeria şi Deva. Premierul Emil Boc este însă optimist: „Înseamnă august 2012 primul tronson finalizat, februarie 2013 întreaga autostrada Deva – Oraştie încheiată şi pe care să se poată circula”.
Constructorii DN 79 Arad-Oradea, ameninţaţi cu rezilierea contractului
Lucrările de pe DN 79 Arad-Oradea, care ridică multe probleme şi dau bătăi de cap şoferilor, sunt departe de a fi finalizate. Constructorul, firma italiană Astaldi, a întârziat extrem de mult lucrările. „Se lucrează, dar nu se vede nimic”, a concluzionat ministrul Anca Boagiu care le-a spus clar constructorilor că lucrează doar atunci când află că vine câte un control şi că, dacă nu vor lua măsuri concrete, va rezilia contractul: „În timp de o săptămână, trebuie să puneţi la punct graficul lucrărilor, astfel încât să intraţi în termenele contractuale. Nu este primul contract în care sunteţi în întârziere, bani sunt, nu aveţi nici o justificare. Nu mă interesează că atunci când vine ministrul în teren umpleţi drumurile cu maşini, cu muncitori şi aşa mai departe. Colegii mei de la Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi au venit săptămâna trecută şi au stat o săptămână şi nu au găsit pe nimeni aici”.
Firma italiană lucrează de doi ani pe acest drum, dar şoseaua arată mai rău ca înainte de începerea lucrărilor. eprezentanţii firmei italiene au explicat că vor finaliza lucrările anul viitor şi că vor mări ritmul de lucru, pentru că vor aduce de trei-patru ori mai multe utilaje. „Aveţi foarte multe lucrări în România şi pe toate le-aţi încâlcit. Ori le duceţi la bun sfârşit, conform contractelor, ori renunţaţi. Nu veţi primi bani în plus pentru că staţi degeaba. Dacă lucraţi, veţi primi bani şi atât. Ăsta e mesajul care vine de la Minister. Ajunge cu lucrări începute şi neexecutate”, le-a spus Anca Boagiu reprezentanţilor firmei Astaldi. Ministrul Transporturilor a criticat şi firma de consultanţă: „V-aş ruga să vă faceţi datoria, pentru că noi vă angajăm să ne reprezentaţi interesele, nu pentru a vă uita la ei cum stau. Dumneavoastră trebuia să vedeţi că nu se mobilizează. Nu se mobilizau, reziliam contractul şi îi trimiteam să lucreze unde vor ei”, a mai spus Boagiu.
Pentru tronsonul Arad-Oradea, termenul de finalizare a lucrărilor a fost martie 2011. Deşi termenul de finalizare a trecut, firma italiană a realizat lucrări în proporţie de doar 25%.