Societate din Azerbaidjan a fost data in judecata la Tribunalul Constanta pentru ca a distrus mai multe componente ale unei fabrici de bere in timpul unui transport. Cele trei rezervoare, incarcate pe o nava din portul Napoli, au ajuns la Constanta distruse si ruginite. Pentru refacerea lor au fost investite peste doua miliarde de lei vechi.
Totul a inceput dupa ce, la sfarsitul anului 2005, Ursus Brewery SA a incheiat un contract de vanzare-cuparare cu firma Peroni din Napoli, Italia, pentru achizitionarea unor echipamente si utilaje pentru o fabrica de bere ce urma sa fie construita la Buzau. Astfel, la data de 14.10.2005, Ursus si Dacorom au semnat un contract pentru transportul echipamentelor de la poarta fabricii din Napoli in port, sa incarce utilajele pe o nava si sa le aduca in tara pana la Buzau. Pentru a indeplini contractul, Dacorom a incheiat o intelegere cu Deugro Italia SRL, firma care s-a ocupat in totalitate de incarcare si transport. In baza acestei intelegeri, Deugro a angajat nava Emerald, sub pavilion Malta, proprietatea Silver Shipping din Baku, Azerbaidjan, pentru transportul din portul Napoli la Constanta al echipamentelor. Conditia de incarcare agreata de ambele parti a fost FIOS L/S/D (liber de cheltuieli la incarcare, descarcare, stivuire, amarare, securizare, materiale de separatie si amarare). La data de 25.11.2005, Emerald se prezinta la incarcare, acest lucru facandu-se la capacitatea totala de incarcare. Comandantul elibereaza o zi mai tarziu o recipisa de primire marfuri prin care confirma ca s-au incarcat 24 de piese pentru fabrica de bere conform listei si face remarca olografa „marfa este la mana a doua”.
In Napoli rezervoarele erau intregi
Ca urmare, comandantul elibereaza singurul conosament nr. 1 de tip CONSEBIL, editia 1994, la data de 26.11.2005. Acesta a fost intocmit fara remarce care ar duce la concluzia ca marfurile descrise sunt in buna stare. De asemenea, si manifestul emis la Napoli este curat, fara obiectiuni, semnat si stampilat de comandantul navei. La data de 3.12.2005, nava ancoreaza in portul Constanta. O data cu inceperea operatiunilor de descarcare, Umex constata ca „marfa este partial ruginita in magazia nr. 1, coletele 3/25, 1/25 si 2/25 fiind grav avariate, indoite in partea anterioara si lateral”. Cum conosamentul a fost curat, avariile se puteau produce numai la bordul navei si in perioada transportului. Mai mult, la sosirea in port comandantul nu a intocmit nici un protest de mare. Avand in vedere ca echipamentele au fost avariate, Dacorom a chemat in judecata Silver Maritime Malta, prin comandantul navei, si Sio Shipping LTD, cu sediul in Baku, pentru obligarea acestora la plata a 40.000 de euro, reprezentand contravaloarea celor trei rezervoare. Dupa inceperea procesului, mai exact la data de 29 martie 2006, Dacorom depune o cerere la dosar prin care solicita, avand in vedere lucrarile de reparatii, modificarea cuantumului pretentiilor la 293.821 lei, la care se mai adauga si 5.878 lei cheltuieli de judecata. Magistratii Tribunalului Constanta, la data de 14 iunie 2006, resping actiunea Dacorom ca inadmisibila, motivand prin faptul ca aceasta nu a incercat sa solutioneze litigiul in prima faza pe cale amiabila. Considerand ca hotararea este nelegala si netemeinica, reprezentantii firmei au atacat cu apel sentinta sustinand ca societatea responsabila a fost contactata de mai multe ori, chiar si prin intermediul firmei de asigurari, insa fara a se ajunge la o intelegere. Urmatorul termen a fost stabilit la data de 9 septembrie 2006.