» Manastirile din sud-estul Romaniei atrag anual zeci de mii de turisti.
» Biserica "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril" din Braila este singurul asezamant ortodox din Romania provenit dintr-o geamie.
» Pestera Sfantului Andrei, din Constanta, este locul de unde a inceput introducerea crestinismului pe aceste meleaguri.
Cladirea in care se gaseste astazi Biserica "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril" a fost geamie in timpul stapanirii otomane, sec. XVII -XVIII, fiind transformata in biserica ortodoxa in 1831, dupa ce Braila a revenit Tarii Romanesti prin Pacea de la Adrianopol. Potrivit profesorului Gheorghe G. Stanescu, specialist in domeniu, monumente cu specific similar Bisericii "Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil" din Braila nu se mai afla pe teritoriul Romaniei, iar in afara tarii mai sunt doar doua astfel de asezaminte, unul in fosta Iugoslavie si unul in Bulgaria. Biserica este cea mai veche din Braila si, in acelasi timp, o marturie istorica a imprejurarilor in care, in urma razboiului ruso-turc, din anii 1828-1829, si a Pacii de la Adrianopol (1829), orasul si teritoriul din jurul orasului, organizate ca raia turceasca, au reintrat in componenta Principatului Tarii Romanesti.
Initial, cladirea a servit ca lacas de cult musulman, adica "mesdjid" sau "geamie". Geamia a fost transformata in biserica ortodoxa temporar intre 1808-1810 si definitiv dupa eliberarea Brailei de sub turci, din initiativa arhiducelui Mihail Pavlovici Romanov, seful armatei rusesti. Arhiducele a cerut de la Episcopia Buzaului, sub jurisdictia careia se afla Braila, aprobarea de a transforma geamia in biserica crestina ortodoxa, tocmai pentru a aminti de eliberarea Brailei de sub ocupatie otomana.
In 1831, biserica a fost sfintita de catre un arhimandrit delegat de episcopie, dandu-i-se hramul Sfantului Arhanghel Mihail.
Vechime de peste 250 de ani
Traditia acorda cladirii o vechime de peste 250 de ani. Lipsa oricarei ornamentatii baroce in partea veche a cladirii arata ca aceasta constructie este anterioara anului 1750. Vechiului locas de cult musulman, construit din caramida nearsa, i s-a adaugat absida altarului din caramida bine arsa. Ferestrele dinspre rasarit au fost astupate, iar cele de pe fatadele nord si sud au fost inlocuite cu ferestre simple, largi si rotunjite sus, care au rezistat pana in vremurile noastre. In 1862, biserica a fost marita cu sapte metri spre vest, ajungand la actuala forma si dimensiune.
In anul 1922, zidul bisericii a fost refacut in exterior, inlocuindu-se caramida nearsa cu caramida de presa. In anul 1935, a fost scoasa igrasia din exterior prin inlocuirea caramizii si lasarea unui canal de ventilatie in perete. Toate reparatiile efectuate nu au influentat in nici un fel infatisarea monumentului.
Clopotnita in loc de minaret
Tavanul este ornamentat cu baghete de lemn in stil oriental. Minaretul de zid a fost inlocuit in anii 1828-1829, chiar in timpul razboiului ruso-turc, cu o clopotnita de lemn , care a ars in noaptea de 1 iulie 1885.
Dupa 1885 a fost construita o alta clopotnita din lemn, care a fost inlocuita, la randul ei, cu aprobarea Ministerului Cultelor, cu actuala clopotnita de zid, in stil romanesc, construita de sotii Chercea in anul 1923. Din tunurile turcesti capturate de rusi in batalia de la cetatea Silistra s-au turnat, in Rusia, trei clopote pentru biserica, toate avand inscriptia: "Acest clopot facutu-i-s-au din tunuri turcesti ce s-au luat de la cetatea Silistrei in leatul 1829, luna deckembrie, de catre tutorele Rusienesti ostiri si s-au harazit spre pomenire de Prea Puternicul a toatei Rusii Imparatul Nicolae I la biserica cea noua din Valahia, unde se prasnuieste hramul Sfantul Arhanghel Mihail, 1832. Maistor Grigore Federisev, Petersburg".
Clopotele s-au spart o data cu clopotnita, in noaptea de 1 iulie 1885. Clopotele returnate de epitropie au fost sparte si luate de nemti pe 6 iunie 1917, pentru fabricarea de armament. Actualele doua clopote sunt daruite de ctitorii restauratori, sotii Chercea.
Pe catapeteasma bisericii este asezata icoana Sfantului Arhanghel Mihail, din argint aurit, in toc din lemn. Ea a fost executata in Rusia si daruita bisericii de marele duce Mihail Pavlovici, in anul 1834, impreuna cu un rand de carti ritualice, in limba slavona, legate in piele.
Prin adresa cu nr. 988, din 18 martie 1836, se recomanda de catre conducerea vremii ca, la sosirea icoanei aduse din Bucuresti prin Buzau, sa iasa spre intampinarea ei la bariera autoritatile si toti orasenii.
Subiect de carte
Profesorul Ioan Simionescu, in lucrarea sa "Orase din Romania" (ed. 1925), vorbind despre Braila, scria: "Cum urci in port, pe la debarcader, dai intr-o rotonda frumoasa, relativ bine intretinuta, spatioasa. Daca n-ar fi vechea geamie, prefacuta in bisericuta, care sa-ti arate ca pe aici a fost o raia turceasca, te-ai crede, dupa flori, ca si dupa cladirile imprejmuitoare, in vreun oras din Apus".
Nasterea crestinismului
In regiunea de sud-est, turismul religios este extrem de bine reprezentat, mai ales in Dobrogea. In judetul Constanta, manastirea si pestera Sfantului Andrei atrag, in fiecare an, zeci de mii de turisti, care vin sa vada aici leaganul crestinatatii romanesti. Se spune ca apostolul Andrei a ajuns pe pamantul dobrogean in jurul anului 60 d.Hr. si s-a oprit cu ucenicii sai intr-o pestera aflata la marginea unei paduri langa localitatea Ion Corvin. La vest de pestera, la aproximativ 150 de metri se afla noua izvoare.
Traditia spune ca sfantul propovaduitor boteza in paraul format din apele acestor izvoare. Pentru a atrage vizitatori, multe manastiri pun la dispozitie chilii pentru cazare, la preturi modice. Astfel, cei care ajung, de exemplu, la Dervent pot sta cateva nopti in aceste cladirii in mijlocul naturii si al credintei. In Tulcea intalnim, de asemenea, asezaminte monahale de o frumusete rara. Printre acestea amintim Cocosu si Celic Dere (recunoscuta mai ales pentru faptul ca aici exista o icoana care se curata singura).