Portul Constanţa are nevoie de proiecte de dezvoltare. Cele mai importante dintre acestea sunt finanţate din fonduri europene, prin programul operaţional sectorial de transport, dar acesta este blocat. „Îl vom debloca, acceptând însă corecţii financiare, ca şi la celelalte programe deblocate”, a declarat săptămâna aceasta premierul Victor Ponta.
Podul rutier care va asigura accesul direct al portului la Autostrada Soarelui va costa 191 milioane lei (urmează să se desemneze câştigătorul licitaţiei). Dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă înseamnă încă 93 milioane de lei (lucrarea ar trebui să fie gata în 2015). Extinderea spre sud a danei de gabare va costa 24,4 milioane lei, iar finalizarea digului de larg cu 1.050 metri este estimată la 642 milioane lei (proiectul este atacat în instanţă de o firmă care a pierdut licitaţia).
Pe lângă acestea, compania a mai propus spre finanţare un master plan al portului (două milioane de euro fără TVA), creşterea adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa (36 milioane euro), pod rutier peste canalul de legătură (36 milioane de euro). În total, toate aceste investiţii, vitale pentru modernizarea portului şi pentru a ţine pasul cu concurenţii din Marea Neagră, se ridică la circa 283 milioane euro.
Se investeşte şi din bugetul de stat
La acestea se adaugă diverse alte proiecte în care CNAPMC contribuie cu diferite sume, cum ar fi, de exemplu, proiectul ADB „Adriatic-Danube-Black Sea multimodal platform”. Nu lipsesc însă nici proiectele finanţate direct de la bugetul de stat. De la buget s-au alocat peste 3,3 milioane lei pentru realizarea unui sistem de securitate pentru porţile 7 şi 10 bis ale Portului Constanţa şi integrarea acestora în sistemul de securitate perimetral al Portului Constanţa. În plus, CNAPMC are în derulare mai multe investiţii din fonduri proprii: consolidarea, stabilizarea şi amenajarea zonelor adiacente Porţii 5 (circa 690.000 lei), reparaţie capitală dig larg – Poarta I – Dana 0 – zid întoarce val (962.560 lei), post acostare petroliere – Dana 79 – Pasarele – Port Constanţa Sud (215.000 lei), etc.
Iniţiatorii legii spun că aceste proiecte „vor merge înainte”, chiar dacă acţionari vor fi primării, nu statul, prin Ministerul Transporturilor. Rămâne de văzut şi dacă vor reuşi.
Profit de aproape 6 milioane de euro
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa estimează, la finalul acestui an, venituri totale de 269.603.000 lei şi cheltuieli totale de 242.693.000 lei. Diferenţa este pentru acest an un profit de 26.910.000 lei, adică de 5.920.140 de euro, la cursul de schimb stabilit pentru astăzi de BNR. Suma este însă aproape jumătate din cât au anunţat politicienii care au iniţiat proiectul de lege privind trecerea acţiunilor CNAPMC la administraţia locală. Anul viitor nu se anunţă unul extraordinar pentru port. „Ne vom declara mulţumiţi dacă vom înregistra cifre similare cu cele din acest an”, au declarat, ieri, reprezentanţii companiei. Dacă legea se aprobă, structura finală a acţionariatului APMC va fi următoarea: 51% din acţiuni vor fi deţinute de către Consiliul Local Constanţa, 15% de Consiliul Judeţean Constanţa, 2% de Mangalia, 3% de Năvodari, 4% de Agigea. Rămân la Fondul Proprietatea 20% din acţiuni şi 5% rămân la Ministerul Transporturilor. Astfel, Constanţa ar avea parte de aproape trei milioane de euro din profit, în timp ce Mangalia va încasa aproape 120.000 de euro.
Traficul, în creştere
Traficul total de mărfuri înregistrat la sfârşitul lunii noiembrie 2012 în porturile maritime româneşti a fost de 46.429.938 tone, faţă de 42.620.413 tone înregistrate în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Creşterea de trafic este de 9%. În perioada analizată, traficul maritim a fost de 35.624.249 tone (faţă de 34.575.727 tone în noiembrie 2011), iar cel fluvial de 10.805.689 tone (faţă de 8.044.686 tone la sfârşitul lunii noiembrie 2011). În primele 11 luni ale acestui an au făcut escale în porturile maritime româneşti 13.267 nave, dintre care 4.673 sunt maritime şi 8.594 sunt fluviale. În aceeaşi perioadă a anului 2011 au fost înregistrate 11.457 escale. Creşterea numărului de escale este de 15,8%.