Operatorii din turism spun că primele semne ale ieşirii din criza economică au apărut. Din păcate, unul dintre efecte este scăderea numărului de turişti care aleg litoralul. Ieri, la încheierea programului „Litoralul pentru toţi”, care a adus preţuri minime pentru un sejur la mare, reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) au tras linie. Concluzia: litoralul românesc îşi pierde din atractivitate. „Vânzările au fost mai slabe cu 20% faţă de anul trecut, pentru toată perioada, nu numai pentru «Litoralul pentru toţi». În general vânzările sunt cu 20% mai mici la tour-operatorii de litoral. În luna mai scăderea a fost şi mai mare”, a declarat Corina Martin, preşedintele ANAT.
A reînceput exodul
Explicaţia scăderii numărului de turişti de pe litoralul românesc este dată tot de tour-ope¬ratori, care spun că a crescut foarte mult cererea pentru destinaţii externe. „A crescut cu 25-30% cererea de vacanţe externe. Acesta este un semnal că românii încep să-şi revină din criză, dar au început să revină la obiceiurile de dinainte de criză, şi anume cer vacanţe în străinătate”, a mai spus Corina Martin. În topul destinaţiilor externe stă Turcia, care atrage prin ofertele all-inclusive la preţuri rezonabile, dar şi prin servicii de calitate şi diverse, inclusiv programe speciale pentru familiile cu copii. Pe locurile următoare în preferinţele românilor se găsesc Grecia, Spania şi Bulgaria. Pentru toate acestea, preţurile rezonabile şi serviciile de calitate sunt atuuri care atrag turiştii români.
Bile albe şi negre pentru litoralul românesc
Principalul avantaj al litoralului românesc este apro¬pierea geografică, dar acesta este practic anulat de lipsa autostrăzilor. Din vestul ţării se ajunge mai uşor pe coasta croată decât în Mamaia, de exemplu. Pentru persoanele cu bugete mai generoase, cursele low-cost şi ofertele speciale ale tour-operatorilor diminuează diferenţa de preţ dintre destinaţiile româneşti şi cele tradiţionale.
Lipseşte promovarea
Preşedintele ANAT spune că o altă problemă a litoralului românesc este lipsa promovării interne. „Turismul românesc e dependent, 80-85%, de români. Noi nu avem turişti străini pe care să ne bazăm. Dacă Ministerul Turismului nu face promovare la români, deşi asta cer toate patronatele, încep să se vândă mai multe vacanţe la extern. Tendinţa va continua”, a subliniat preşedintele ANAT.