Timp de aproape 50 de ani, teatrul constănţean a bucurat publicul cu repertoriul bogat al estradei, gen care a oferit foarte multe spectacole de muzică, dans şi umor. Teatrul „Fantasio” a fost înfiinţat în toamna anului 1956. În acelaşi an, dar în decembrie, a fost înfiinţat la Constanţa şi Teatrul de Păpuşi, care se numea „Pescăruş”. După câţiva ani, a apărut în peisajul cultural Teatrul Liric, cu secţie de operă şi balet.
Jean şi Gelu, un cuplu artistic îndrăgit de public
„Când spuneai teatru în Constanţa spuneai Jean Constantin”, îşi aminteşte actualul secretar literar al Teatrului de Stat, Anaid Tavitian. În nenumărate spectacole, Jean Constantin a făcut pereche cu Gelu Manolache. Amândoi erau cunoscuţi şi iubiţi de publicul din toată România. „Cei care l-au cunoscut în anii copilăriei şi ai adolescenţei mărturisesc că Jean era artist încă înainte de a apărea pe afişul teatrului din Constanţa. Simpla sa prezenţă respira cadenţele unui râs sănătos, ale unui umor de sorginte populară, alimentat de spectacolul străzii şi al portului maritim, atât de colorat, divers şi spontan, încât ar fi stârnit invidia oricărui textier”, menţiona Jean Badea, în monografia „Fantasio 40”. „Fie singur, fie în acel cuplu «de aur» cu Jean Constantin, a convins la fiecare apariţie în cuplet, monolog sau scheci. Era neîntrecut în întruchiparea omului de lângă noi, cumsecade, săritor, blând şi generos, care îşi spunea (şi deseori cânta) «of»-ul , al său şi al tuturor”, spunea acelaşi Jean Badea despre Gelu Manolache.
„Ce mult iubea publicul teatrul”
În anii de glorie ai teatrului de revistă, spectatorii aveau un apetit deosebit pentru reprezentaţiile pregătite de artişti. Cam toate teatrele constănţene aveau stagiuni estivale. Se juca mult pe litoral. Încet-încet, au început să apară teatrele şi grădinile de vară. „Seară de seară, timp de trei luni, începând din iunie şi până pe 31 august, teatrele constănţene, adică «Fantasio», drama şi opera, susţineau spectacole pentru turiştii români şi străini. Teatrul «Fantasio», ca teatru de revistă, a avut un mare succes. În spectacolele care se jucau la grădină se umpleau locurile şi atunci oamenii mai stăteau pe zidul, clădirii sau în pomi. În anii 50 erau nişte ierni foarte grele, cu zăpezi foarte mari şi atunci a venit într-o seară publicul, de bunăvoie şi nesilit de nimeni, înarmat cu lopeţi, a deschis pârtie în parcul teatrului ca să deszăpezească intrarea, să poată veni la spectacol, deci iată ce mult iubea publicul teatrul”, povesteşte Anaid Tavitian.
Aurel Manolache, la cârma estradei
Compozitorul şi dirijorul Aurel Manolache este cel care a înfiinţat teatrul de revistă şi a fost şef de secţie.
Se făceau şi spectacole în colaborare, cu secţia de estradă. Unul dintre spectacolele de mare succes a fost „Chiriţa”, în care Jean a avut rolul principal. Estrada românească s-a distins în acea perioadă printr-o satiră politică rafinată, printr-un umor bine chibzuit. În plus, se lansau şlagăre, cântăreţi, compozitori.
Spectacole cu mii de reprezentaţii
„Teatrul de revistă constănţean a avut parte de nişte personalităţi, Aurel Manolache, Jean Constantin, Saşa Georgescu – un secretar literar care cunoştea foarte bine tot ce ţinea şi de estrada şi revista interbelică. Apoi, s-a colaborat cu un mare om de teatru de revistă, care se numea Nicuşor Constantinescu, care colaborează la rândul lui cu Constantin Tănase. Iată, aşadar, că revista constănţeană a avut o istorie importantă în tot ce a însemnat spectacologia de revistă din România”, mai spune omul de cultură constănţean. Un alt spectacol cu priză la public, cu peste 1.000 de reprezentaţii, a fost „Săracu`Gică”, în regia lui Ion Maximilian, în care rolurile principale
le-au fost distribuite lui Jean şi Gelu. „Fantasio” a avut artişti angajaţi, dar şi foarte mulţi colaboratori.
Dintre numele cu rezonanţă, care au marcat prin prestaţia lor artistică istoria teatrului de revistă îi amintim şi pe Dan Spătaru, trio-ul Do-Re-Mi, Ileana Şipoteanu, Dumitru Lupu, Carmen Rădulescu,
Coca Andronic, Fritz Braun, Ilona Moţica, Maria Lupu, Ileana Ploscaru, Mihai Sorin Vasilescu, Mihai Fotino, Oleg Danovski, Călin Hanţiu, Marina Voica, Alexandru Jula, Amza Pelea, Florin Piersic, Ştefan Bănică. Teatrul de revistă „Fantasio” a fost desfiinţat în 2004.
Ar mai putea renaşte estrada constănţeană?
„Acum nu ar mai putea fi acea revistă tradiţională. Trebuie regândită, pentru că umorul la ora actuală este de o cu totul altă factură, ar trebui să fie
şi un anumit tip de actor,
pe care greu îl găseşti, care să facă acest gen de teatru. În plus, nu mai există scenarişti. Trebuie să ai un anumit tip de scriitură”, a conchis Anaid Tavitian.