Aproape 1.500 de constănţeni susţin examenul pentru nominalizarea ca profesor sau suplinitor.
Pe 2 august va fi organizat un nou concurs pentru cei care doresc să predea şi să ocupe, după caz, un post didactic titularizabil sau de suplinitor. Din acest an, titularizarea nu se mai obţine prin examen naţional, ci la nivelul unităţii şcolare. Doar subiectele la proba scrisă pentru concursul de titularizare şi suplinire vor fi elaborate de Ministerul Educaţiei. La Constanţa, evaluările se vor desfăşura în 96 centre de concurs. În total, s-au înscris 1.474 candidaţi, dintre care 117 sunt absolvenţi 2012, iar 1.356 din anii anteriori. Cei mai mulţi candidaţi, mai precis 243, vor să predea în învăţământul primar, 157 în grădiniţe, 121 s-au pregătit pentru a deveni profesori de engleză, 117 sunt interesaţi de limba română, iar 95 de educaţie fizică şi sport. La celălalt pol, s-a înscris câte un candidat, de exemplu, la psihologie, zootehnie sau coregrafie.
O nouă formă de examinare
Ca noutate, în acest an, la calculul mediei finale de concurs va conta şi inspecţia la clasă, într-un procent de 25%. Candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă sau la proba practică minimum nota 5 nu pot participa la proba scrisă. De asemenea, candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă sau la proba practică minimum nota 7.00 nu pot ocupa posturi didactice titularizabile.
Inspecţia la clasă, o povară!?
Pentru unii dintre pretendenţii la statutul de dascăl, inspecţia la clasă s-a dovedit a fi o probă mult prea complicată. Pentru a convinge comisia de examinare că se descurcă în faţa elevilor, candidaţii au avut nevoie, pe lângă un scenariu didactic, extrem de bine elaborat, de multă stăpânire de sine în transmiterea cunoştinţelor, mai ales că nu cunoşteau dinainte clasa. „Eu am luat 8 la inspecţie. Nu prea ştiu ce n-a mers în totalitate, ideea este că te vezi pentru prima dată cu acei copii şi ai trac”, ne-a spus Ileana. „Am muncit foarte mult pentru această inspecţie, mi-am confecţionat singură materialele didactice, planşe, fişe, machete, proiectul şi sunt uşor dezamagită că nu a ieşit perfect”, scria, zilele trecute, pe un forum de specialitate, unul dintre posibilii profesori. De cealaltă parte, examinatorii constănţeni spun că s-au confruntat cu tot felul de situaţii, spre exemplu candidaţi care în faţa comisiei i-au pedepsit pe copii pentru că nu au ştiut vreun răspuns sau candidaţi extrem de rigizi în comunicarea cu elevii. S-au mai nimerit şi lecţii ratate din cauza unor şcolari gălăgioşi, însă au fost şi persoane care au excelat şi au primit nota maximă.
Accent pe metodică
Acelaşi Minister al Educaţiei a venit în sprijinul candidaţilor, postând pentru cei interesaţi modele de subiecte. Proba scrisă va cuprinde două subiecte, fiecare notat cu câte 45 de puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu, iar nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obţinut pentru lucrare. Toate subiectele sunt obligatorii, iar timpul de lucru efectiv este de 4 ore. Subiectele vizează aplicarea conceptelor generale de metodică utilizând conţinutul ştiinţific al disciplinei sau disciplinelor de specialitate. Rezultatele finale vor fi afişate pe 10 august. Candidaţii vor fi repartizaţi în perioada 13-16 august.