Sondajele de tot felul spun ca romanul nu mai citeste. Nici macar ziare, daramite carti. Sta la televizor ore-n sir si se joaca la butoanele telecomenzii pana-l fura somnul. Cand i se-nchid ochii, stinge „cutia” si baga cornu-n perna. Pe noptiera nu mai are nici o carte.
Foarte multi dintre semenii nostri nu poseda astfel de „obiecte” nici in alte camere. Asa spun sondajele. Nu stiu daca, per ansamblu, situatia reala e asa. Eu am vazut cu ochii mei – si ce vad, cred – romanii stand la cozi pentru a intra la Bookfest. Pardon: pentru a-si cumpara bilet de intrare la targul de carte, ca apoi sa-si cumpere si carti. Si nu erau cozi formate din patru-cinci oameni, ci din patruzeci-cincizeci!
Acum nu stiu daca multimea aceea reprezenta chiar pro-centajul (mic) de lectori, dar e cert ca „inundase” halele de la „Romexpo”, locul povestii. Ironia face ca o buna parte dintre cei prezenti sa fie manati la targ tocmai de… televizor.
„Realitatea TV” a transmis in direct de la „Bookfest”, a organizat dezbateri, mese rotunde, intalniri cu scriitori si VIP-uri culturale, a furnizat fel de fel de informatii despre lansarile de carte. Aceasta mediatizare „agresiva” a avut rolul sa starneasca interesul telespectatorilor, care s-au transformat in cumparatori.
Si mi-e greu sa cred ca cine si-a cumparat carti din targ (chiar daca mai ieftine decat sunt in librarii), nu si-a aruncat ochii prin paginile lor. E un exemplu perfect de „manipulare pozitiva” (termen cam fortat, dar n-am gasit altul mai potrivit) care se poate produce prin intermediul televiziunii.
De ani buni (de fapt, rai), totul felul de emisiuni imbecile ne-au „lucrat” la cutia craniana si ne-au produs goluri in continutul ei, care ni se vad in comporament si in modul de a fi. Iata ca o televiziune privata, specializata in stiri, a reusit sa mai dreaga busuiocul.
Esential ar fi ca acest tip de parteneriat intre editori si televiziune sa aiba continuitate, iar astfel de evenimente culturale sa fie „asistate” mediatic. Din cate stiu, propunerea de colaborare a venit dinspre organizatorii targului, Asociatia Editorilor din Romania. Poate ca „faptuitorii” de evenimente culturale din Banat ar putea fura ideea. Mai ales ca nu-i patentata…