Reprezentanţii Primăriei şi cei ai companiei PESA au semnat ieri contractul pentru livrarea de tramvaie produse în Polonia.
Clujul va avea tramvaie de genul celor care circulă în Varşovia ori în Gdansk. Primarul interimar, Radu Moisin, şi reprezentanţii companiei poloneze PESA au semnat ieri contractul pentru achiziţia de tramvaie. Semnarea contractului a fost amânată din cauza unui litigiu referitor la licitaţia organizată de municipalitate. Compania arădeană Astra Vagoane a contestat corectitudinea licitaţiei, însă nu a avut câştig de cauză.
Ce prevede contractul
Documentul semnat de primarul interimar Radu Moisin prevede că Primăria va plăti în acest an suma de 26,6 milioane de lei. Banii ajung pentru achiziţia a patru tramvaie. Radu Moisin spune că membrii Consiliului Local ar putea încerca, în vară, o rectificare de buget, prin care să aloce bani pentru încă două tramvaie. Pentru tronsonul de linie care porneşte din Mănăştur şi ajunge în Piaţa Gării, Regia Autonomă de Transport Urban Călători are nevoie de 12 tramvaie.
„Înlocuirea tramvaielor se va face treptat, nu vor circula de la început doar tramvaiele noi”, a spus primarul interimar Radu Moisin. Deşi contractul prevede că primul tramvai trebuie livrat în termen de şase luni de la semnarea contractului, iar apoi ritmul va fi de un tramvai pe lună, reprezentanţii companiei PESA au promis că vor încerca să livreze primul tramvai până în data de 31 mai.
Acest lucru ar însemna că el va putea circula din data de 1 iunie, dată până la care trebuie finalizat şi tronsonul de linie dintre cartierul Mănăştur şi Piaţa Gării. De asemenea, reprezentanţii firmei poloneze au promis că vor încerca să livreze cât mai curând şi celelalte trei tramvaie prevăzute în contract pentru acest an. Darea în folosinţă a noilor tramvaie va presupune şi şcolarizarea personalului Regiei Autonome de Transport Urban Călători. Astfel, o serie de ingineri şi de vatmani ai Regiei clujene vor merge în Polonia, la specializare.
Ei vor fi pregătiţi în aşa fel încât să îi poată forma apoi profesional şi pe colegii lor. Astfel de tramvaie ultramoderne circulă în oraşe din Polonia, dar şi în Germania. În Ungaria, compania poloneză a livrat tramvaie pentru municipalitatea din Seghedin. De asemenea, managerii companiei PESA vor să iniţieze o colaborare cu intreprinderea Remarul 16 Februarie din Cluj-Napoca, specializată pe repararea materialului rulant. Astfel, dacă cele două societăţi vor ajunge la un acord, întreţinerea tramvaielor poloneze va putea fi asigurată de specialiştii companiei clujene.
Care este istoria contractului
Firma poloneză Pojajzdy Szynowe PESA Bydgoszcz a câştigat, în 2011, licitaţia organizată de Primăria Cluj-Napoca pentru achiziţionarea a 12 tramvaie care să circule pe liniile proaspăt refăcute din oraş.
Societatea, cunoscută mai mult sub numele de PESA, s-a angajat să livreze cele 12 tramvaie la preţul de 6,4 milioane de lei pe bucată, fără TVA, pentru că era vorba despre o tranzacţie între două state membre ale Uniunii Europene. Polonezii au câştigat licitaţia în faţa arădenilor de la Astra Vagoane, care au avansat suma de 6,6 milioane de lei pentru un tramvai, însă, cu tot cu TVA, primăria clujeană ar fi trebuit să plătească peste opt milioane de lei.
Autorităţile locale au ales varianta cea mai profitabilă ca şi preţ, astfel că au declarat câştigătoare firma poloneză. Imediat, reprezentanţii Astra Vagoane Arad au contestat atribuirea contractului celor de la PESA şi, după un prim verdict nefavorabil, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor le-a dat dreptate arădenilor. Imediat, Primăria a făcut recurs, Curtea de Apel Cluj l-a admis săptămâna trecută, astfel că nu a mai rămas nimic de făcut decât semnarea contractului între cele două părţi.
Cine este PESA
Compania poloneză PESA activează în oraşul Bydgoszcz, care este de mărimea Clujului. PESA are o vechime de 160 de ani şi a ajuns la circa 4.000 de angajaţi. Tramvaiele care vor circula în Cluj sunt de ultima generaţie. În Europa, circulă aproximativ 150 de astfel de tramvaie, iar în portofoliul companiei poloneze se află comenzi pentru alte 270 de tramvaie. În afară de ţările Uniunii Europene, polonezii mai vând tramvaie şi în state precum Ucraina, Bielorusia ori Rusia. Reprezentanţii PESA spun că vor încerca să iniţieze şi să sprijine dezvoltarea colaborării şi între Cluj şi Bydgoszcz, atât în plan cultural, cât şi în plan economic şi administrativ.