La mijlocul staţiunii Mamaia stă, de aproape un secol, o clădire pe care lumea o numeşte „Castelul”. Nu i se spune degeaba aşa: puţini ştiu că, de fapt, este vorba despre o reşedinţă regală, construită pentru Regina Maria. Este cea de-a treia reşedinţă de acest fel din Constanţa, pe lângă cea oficială (sediul actual al Tribunalului) şi Cuibul Reginei, din port. Castelul are o istorie mai tristă, însă. Nu este folosit în scopul în care a fost construit, pentru că regina descoperise, între timp, minunatul Balcic, unde avea să-şi petreacă verile până la sfârşitul vieţii şi să-şi lase, la propriu şi la figurat, inima.
O regină care iubea marea
„Regina Maria a iubit marea pentru că fusese născută pe o insulă, în arhipelagul englez, şi educată pe o altă insulă, în Malta, unde tatăl ei era un înalt ofiţer de marină, comandantul Marinei din acea zonă”, menţionează criticul de artă dr. Doina Păuleanu. În perioada imediat următoare războiului, Majestatea Sa vine adeseori la mare şi decide să folosească, după ce moare regina Elisabeta, „Cuibul” reginei din port. Pavilionul regal a fost folosit şi de toţi fiii ei. Era un loc foarte pitoresc. Acum, clădirea este refăcută şi în acel spaţiu a fost amenajat un mic muzeu al portului Constanţa. După epoca reginei Elisabeta, reşedinţa special construită pentru aceasta nu a mai fost o aşa mare pasiune pentru familia regală. Regina Maria a vizitat acest loc, dar ea şi-a dorit o reşedinţă personală, pe malul Mării Negre.
Un imobil cu aspect balcanic
Aceasta şi-a construit aici, pe la mijlocul staţiunii Mamaia, după ideile ei, o vilă grandioasă, cu mai multe corpuri. Majestatea Sa nu a locuit în palatul regal de la Băile Mamaia, pentru că exact în perioada construirii acestei clădiri regina a descoperit Balcicul, oraşul bulgar de care se va îndrăgosti iremediabil şi unde îşi va clădi cuibul său, cu trepte impozante, încadrate de grădini de flori spectaculoase. Palatul regal de la Mamaia a fost construit la începutul anilor ’20, de către arhitectul italian Mario Stoppa. Regina adoptă arhitectura balcanică, prin construirea la Mamaia, dar şi la Balcic, a minaretului, element specific arhitecturii religioase musulmane. Turnul înalt, specific moscheelor, prevăzut cu balcon, va deveni un reper arhitectonic în cele două zone de întrepătrundere culturală. Încet-încet, la Balcic regina îşi amenajează un adevărat domeniu. Mai construieşte o serie de vile, o bisericuţă şi amenajează grădini minunate. Tot acest spaţiu devine un loc în care se adună, pe de o parte aristocraţia, pentru că regina stătea aici foarte mult vara, şi pe de cealaltă parte, în orăşelul pescăresc se adună boema artistică. În aceeaşi perioadă, Balcicul pătrunde în pictura românească prin creaţia marilor pictori care se stabilesc în zonă.
O personalitate artistică
„Regina Maria e o persoană foarte interesantă. Rolul ei în istoria României este foarte mare. Era foarte personală în gusturile ei. Îi plăceau florile, liniştea, marea, spaţiile vaste. Avea nevoie de toată această stare poetică pe care îi plăcea să o creeze în jur. Era o persoană foarte vizuală. A şi pictat. A expus o dată cu tinerimea artistică. Desena crini, irişi, concepea unele interioare, avea o deschidere mare către decoraţie- aducea multe elemente din zone culturale diferite, elemente celtice, bizantine, italiene, greceşti”, completează directorul Muzeului de Artă din Constanţa.