Aeroportul International din Cluj-Napoca ar putea deveni unul dintre cele mai mari din Europa de Est. Conducerea aerobazei a pus la punct o strategie care arata ca, cu investitii de circa 150 de milioane de euro, acesta ar putea deveni cel mai important aeroport regional din Romania si din Ungaria. In capitala Ardealului ar urma sa fie preluate o parte din traficul de pasageri de la aeroporturile din Bucuresti si din Budapesta.
Totodata, aerobaza clujeana este una dintre cele mai vechi din regiune. Totul a inceput in anul 1918, cand la Someseni au fost desfasurate primele activitati aviatice. In anul 1928, Ministerul de Razboi a infiintat Serviciul National de Navigatie Aeriana, care a deschis prima linie de transport aerian intern, intre Cluj-Napoca si Bucuresti. In anul 1932, a fost inaugurat aeroportul civil din zona, iar un an mai tarziu a fost deschisa prima linie internationala, Praga Ð Cluj – Bucuresti.
In prezent, ca numar de calatori, Clujul se afla pe locul III in Romania, dupa aeroportul de la Otopeni-Bucuresti si dupa cel din Timisoara. Aerobaza clujeana dispune de un terminal care poate procesa 300 de calatori pe ora. In perioada urmatoare, ar trebui prelungita pista de aterizare la 2.100 de metri. Platforma de imbarcare poate gazdui opt aeronave de tip Boeing.
In ultimii ani, numarul pasagerilor a crescut spectaculos. In anul 2005, prin aeroport au trecut 202.556 pasageri, cu 25 la suta mai multi decat in anul 2004. In anul acesta, conducerea aerobazei clujene spera sa ajunga la cifra de 240.000 de pasageri.
Strategia pe termen lung prevede marirea numarului de pasageri pana la 900.000, in 2020. Cele mai spectaculoase cresteri au fost cele la cursele externe. Numarul pasagerilor a crescut cu 29 la suta anul trecut fata de 2004. Aeroportul este legat prin linii regulate cu destinatii din Ungaria, Austria, Italia, Germania si Franta. Astfel de curse ar putea fi deschise si spre Cehia si Anglia.
Pe aeroportul din Cluj se afla trei operatori: „Tarom”, „Carpatair” si „Clubair”. Conducerea aerobazei se lupta acum sa atraga si companiile low cost. Acestia vor sa construiasca inca un terminal pentru pasageri, situat la 20 de metri distanta de cel care exista deja.
Platforma de imbarcare ar urma sa fie marita la 60.000 de metri patrati, pana in 2013. Un alt element important ar fi construirea unui hotel pentru pasageri, precum si amenajarea unei platforme pentru o unitate aeriana formata din patru elicoptere ale Ministerului Administratiei si Internelor.
Deocamdata insa, aeroportul clujean este pe profit zero. Veniturile ii acopera cea mai mare parte a cheltuielilor, asa ca membrii conducerii Regiei Autonome „Aeroportul Cluj-Napoca” se bazeaza pentru dezvoltare pe banii primiti de la Consiliul Judetean, Ministerul Transporturilor, Consiliul Local sau Uniunea Europeana.