13.9 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialTransportul în comun este încă foarte neglijat, conform unui raport al Institutului...

Transportul în comun este încă foarte neglijat, conform unui raport al Institutului pentru transport și politica de dezvoltare

Multe orașe din întreaga lume continuă să se extindă fără a lua în considerare în mod suficient necesitățile în domeniul transportului în comun, subliniază un raport publicat marți, care atrage atenția că acest lucru are consecințe asupra calității vieții, poluării și climei,  relatează AFP, preluată de Agerpres.

Institutul pentru transport și politica de dezvoltare (ITDP), organizație non-profit cu sediul în New York, a analizat situația din 26 de orașe din întreaga lume, calculând câți oameni locuiesc la mai puțin de un kilometru de o stație de transport public eficient (metrou, tramvai, autobuz etc). Rezultatul a fost că majoritatea celor mai mari orașe deservesc abia jumătate din populația lor în mod corespunzător.

Orașul care stă cel mai bine la acest capitol este Parisul, cu 100% din cetățeni care locuiesc în apropierea unei stații ce permite deplasarea cu unul dintre aceste mijloace de transport. Dar, la nivelul de aglomerare care există, ponderea persoanelor deservite scade la 50%.

Modelul se repetă și în alte orașe: 99% dintre locuitorii Barcelonei au acces la un mijloc de transport în comun (76% dacă se ia în calcul și periferia), 91% dintre londonezi (61% cu periferia). În Statele Unite, cifrele scad semnificativ: 40% persoane în centrul Chicago, 14% pentru întregul oraș, 24%, respectiv 11% în Los Angeles!

Rețelele de transport public din Beijing și Seul (cele mai populate mega-orașe incluse în studiu) sunt de asemenea insuficiente, deși deservesc un număr mare de persoane: 60% dintre locuitorii din Beijing au acces bun la un mijloc de transport public (46% la nivelul întregului oraș) la un total de 23,7 milioane de locuitori, și 83% din populația Seulului (45% cu suburbiile incluse).

“Acest lucru arată că expansiunea urbană este mai rapidă decât investițiile în transportul public, în detrimentul unei creșteri durabile și echitabile”, menționează studiul.

În secolul XX, modelul urban dominant era orașul cu densitate mică axat pe autoturismul personal, amintește ITDP. Iar rezultatele au fost dezastruoase, atât pentru populație, cât și pentru planetă.

Populația din mediul urban este de așteptat să crească cu peste 60% până în 2050, adică 2,5 miliarde de oameni mai mult.

“Transportul public ar trebui să crească odată cu orașele, dar cu toate acestea în majoritatea cazurilor autoritățile publice încă se bazează pe traficul auto ca principal mod de transport”, spune Clayton Lane, președintele ITDP.

“Drumurile urbane sunt deja aglomerate, în timp ce doar 10 până la 30% dintre oameni dețin o mașină! Autoritățile ar trebui să servească mai bine restul de 70-90%, a adăugat el, invocând și prioritatea climei. Potrivit acestuia, impactul încălzirii globale încă poate fi atenuat dacă există suficientă voință politică, în timp ce continuarea unei dezvoltări bazate pe automobilul personal, peste tot în lume, este un exemplu perfect de contribuție la înrăutățirea consecințelor acestui fenomen.

Cele mai citite

Tânărul ce dispăruse acum zece zile în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit și scos din apă

Tânărul dat dispărut, în urmă cu zece zile, în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit şi extras din apă...

Marcel Ciolacu vrea să găsească o soluție cu ministrul Finanțelor pentru plata pensiilor înainte de Paști

Premierul Marcel Ciolacu a declarat că, lunea viitoare, va avea o întâlnire cu ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, şi cu alţi miniştri pentru a discuta...

Sepsi-FCSB 2-2 și titlul se amână în SuperLiga I

Sepsi OSK Sfântu Gheorghe a terminat la egalitate cu FCSB, 2-2 (1-2), miercuri seara, pe teren propriu, într-o partidă din etapa a şasea a...
Ultima oră
Pe aceeași temă