Comisia Europeană susține că prioritatea României este să realizeze autostrada Piteşti-Sibiu, care este, în prezent, un segment lipsă al Coridorului pan-european Rin-Dunăre, parte a reţelei trans-europene de transport (TEN-T), scrie Hotnews.
"Încă de la începutul negocierilor cu privire la programul de Infrastructură Mare, Autostrada Sibiu-Piteşti a fost identificată că fiind elementul lipsa al coridorului TEN-T Rin-Dunăre. Aşadar această autostrada reprezintă cea mai mare prioritate de investiţii. Costul total estimat este de aproape 2 miliarde de euro, prevăzut în Programul de Infrastructură Mare 2014-2020, iar contribuţia Uniunii Europene este estimată la 1,25 miliarde de euro" – a declarat, pentru HotNews, la Helsinki, comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu.
Ea a mai atras atenţia că România trebuie să-şi "revizuiască modul în care îşi finanţează reţelele de transport", precum şi banii alocaţi pentru construcţie şi întreţinere. "Este evident că bugetul fondurilor structurale şi de investiţii europene şi bugetul naţional pentru proiecte de transport 2013-2020 nu vor putea acoperi toate proiectele" prevăzute în Master-Planul de Transport aprobat de Guvern, a mai spus Creţu.
"Din ce în ce mai des, proiectele de transport au fost demarate fără că aceste condiţii să fie îndeplinite. Astfel, au întâmpinat interzieri sau au fost oprite în faza de implementare din cauza unor obstacole neprevăzute, a procedurilor de expropriere a terenurilor sau din cauza unor firme de construcţii care au contestat rezultatul licitaţiilor", a arătat oficialul european.
Corina Creţu a trecut în revista şi diferitele segmente ale proiectului Autostrăzii Transilvania, aflate în diverse stadii.
"Deşi unele porţiuni sunt deja în stadii avansate iar construcţiile au început pe teren, alte segmente sunt încă în faza de pregătire. Unele segmente vor primi fonduri UE, dar pentru altele sursele de finanţare nu sunt cunoscute încă – fonduri naţionale, fonduri UE post-2020 etc. Încurajez autorităţile române să accelereze pregătirea acestor proiecte, să investească timp şi resurse în pregătirea unor studii de fezabilitate şi evaluări ale impactului asupra mediului solide, chiar dacă lucrările vor demara la o dată ulterioară", a spus Creţu.