În cadrul conferinței „Strategia de Comunicare a UE în statele Parteneriatului Estic”, specialiștii au declarat că opiniile negative ale cetățenilor moldoveni față de Uniunea Europeană (UE) sunt alimentate de canalele rusești retransmise pe teritoriul Republicii Moldova, informează Agerpres.
Experții prezenți la dezbatere au estimat faptul că în Republica Moldova consumul de mass-media ruse este mai mare decât în alte state membre ale Parteneriatului Estic.Potrivit unor statistici, în Republica Moldova se consumă mai multă informație din canalele de mass-media rusești, spre deosebire de statul vecin, Ucraina, unde unele televiziuni rusești sunt interzise sau nu sunt foarte active.
„O parte semnificativă din populația Republicii Moldova are opinii negative față de UE. Argumentele pe care le aduc ei cel mai des sunt alimentate de către media rusească. Ei spun ca în UE este dezordine, spun că nu le place felul în care are loc asocierea cu UE, că nu vor sa devină membri ai acestei Uniuni. Dacă nu te interesezi de politică și doar auzi frecvent o anumită informație, vei ajunge să o crezi. Există și un banc în Federația Rusă: oamenii care sunt cei mai mari fani ai președintelui rus sunt femeile cărora nu le pasă de politica”, a declarat Susanne Kiefer, expert și oficial în cadrul Serviciului European de Acțiune Externă (SEAE).
La rândul său, directorul executiv al Institutului pentru Politici și Reforme Europene, Iulian Chifu, este de părere că în Republica Moldova bătălia de comunicare a Uniunii Europene în fața propagandei rusești este pierdută.
„Federația Rusa este abilă să folosească, să se adapteze la instrumente noi de comunicare, fie că este Facebook, Twitter, fie că este TV sau comunicarea directă pe care o face prin diferite canale, inclusiv cele bisericești, foarte activ implicate și la noi în Moldova. Acest lucru se observă foarte clar, s-a observat și în campania electorală recentă, când s-a operat foarte mult cu frici, cu manipulări, cu jumătăți de adevăruri, cu adevăruri incluse în minciuni și acest lucru a prins în comunități”, a declarat Iulian Chifu, citat de Radio Chișinău.
Dezbaterea Strategiei de Comunicare a UE în statele Parteneriatului Estic este organizată de către IDIS Viitorul.