Premierul Victor Ponta a anunţat ieri că majorarea accizei la motorină va fi amânată cu trei luni, iar preşedintele Traian Băsescu a fost informat. Decizia a venit în prima zi a protestului transportatorilor.
Guvernul va majora acciza cu 7 eurocenţi la litru doar la benzină şi va amâna cu trei luni introducerea acestei taxe la motorină. În acest interval vor fi căutate soluţii, a spus ieri premierul Victor Ponta.
El a precizat că ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a plecat la Bruxelles pentru a discuta cu oficialii Comisiei Europene despre această temă. Potrivit lui Victor Ponta, amânarea măsurii cu trei luni nu impune la redeschiderea Legii bugetului, ci doar de recalcularea unor parametri de deficit aferenţi acestei perioade. Este practic primul pas înapoi pe care premierul il face pe acest subiect, iar decizia a venit chiar în prima zi de protest al transportatorilor.
Astfel, firme de transport rutier aparţinând principalelor patronate din transporturile rutiere au blocat ieri mai multe drumuri naţionale importante din ţară, solicitând atât anularea măsurii de creştere a accizei la carburanţi cu 7 eurocenţi, fără a socoti şi ajustarea accizei cu inflaţia, cât şi pe cea a altor măsuri considerate abuzive, precum obligativitatea dotării camioanelor cu plăcuţe specifice.
Transportatorii rutieri de mărfuri au comunicat că nu au mai trimis maşini în curse, iar autocamioanele care sunt pe trasee trag în parcări, declara ieri Augustin Hagiu, reprezentantul Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR). Traficul a fost blocat pe centura ocolitoare a Sibiului şi îngreunat în Arad, pe DN7, spre frontiera cu Ungaria. Proteste au avut loc şi în judeţele Cluj şi Vâlcea.
Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Sibiu, Anca Bloancă, a declarat, luni, corespondentului Mediafax, că traficul pe centura ocolitoare Sibiu a fost complet blocată. “Din cauza protestului transportatorilor, traficul pe centura ocolitoare a municipiului Sibiu este complet blocat la această oră”, a declarat Anca Bloancă. Pe centura ocolitoare a municipiului Sibiu au fost oprite peste 120 de camioane.
Peste o sută de şoferi s-au adunat şi pe centura rutieră Arad, luni dimineaţă, pentru a participa la un marş de protest cu tot cu camioane, iar ulterior s-au alăturat alţi 50 de şoferi. Coloana formată din 150 de TIR-uri s-a deplasat cu viteză redusă spre Vama Nădlac. Transportatorii au blocat şi centura Capitalei.
Acciza care aduce falimentul
Augustin Hagiu spune că accizarea suplimentară scoate transportatorii români din competiţie, în condiţiile în care concurenţii străini beneficiază de avantaje precum returnarea accizei. ”Într-o operaţiune de transport în Europa, 7 eurocenţi se traduce în 50 de euro în plus costul operaţional la cursă, adică prin pierderea unui contract de transport în favoarea unui transportator din afara României care mai primeşte şi acciza înapoi (în Slovenia, Franţa, Italia – n.red.) şi eventual TVA pe unde alimentează. Toate duc la o scădere totală a consumului pe România. Oricum străinii nu alimentează aici, iar românii nu vor mai alimenta nici ei”, spune şeful CNR. ”Creşterea accizei la carburanţi devine proporţională cu creşterea insolvenţei în transportul rutier”, afirmau recent şi reprezentanţi ai Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Registrul Auto îmbogăţit de birocraţie
Pe lângă problema accizei, transportatorii solicită să se renunţe la obligativitatea montării pe mjloacele de transport profesionale a plăcuţelor cu masa şi dimensiunile autovehiculelor. Potrivit lui Augustian Hagiu, directivele europene impun fie prevederea acestor informaţii în cărţile de identitate ale vehiculelor, fie montarea plăcuţelor. România, spune şeful CNR, este singura ţară care a ales varianta plăcuţelor. Fiecare vehicul este obligat să se prezinte la Registrul Auto Român pentru montarea acestor plăcuţe şi să plătească taxe de sute de euro. Decizia birocratică aduce bani frumoşi statului pe seama transportatorilor. Cifrele de la Ministerul Finanţelor confirmă.
Sistemul stufos de taxe impuse transportatorilor profesionişti sau unităţilor de service auto a adus Registrul Auto Român în topul celor mai profitabile entităţi ale statului. În 2012, RAR a înregistrat un profit de 65,8 milioane de lei la o cifră de afaceri de 241 milioane lei, adică o marjă a profitului de 25%. Performanţa nu e măcar atinsă nici de renumita Administraţie Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA).