Deszăpezirea în Bucureşti este plătită de primăriile de sector însă alegerea firmelor care execută lucrările se face de către Primăria Generală a Capitalei. Această regulă a creat numeroase divergenţe între Sorin Oprescu şi primarii de sector şi împiedică organizarea unor licitaţii pentru curăţarea de zăpadă a Capitalei.
Firmele care asigură deszăpezirea în Bucureşti sunt, potrivit legii, aceleaşi care se ocupă şi de serviciile de salubrizare.Astfel se explică de ce mai toate utilajele pentru deszăpezire sunt de fapt maşini de gunoi dotate cu o lamă în faţă şi care, de regulă, nu pot pătrunde pe străzile laterale. Gabriel Petrea, viceprimarul sectorului 6 ne-a explicat de ce merg lucrurile mai greu la deszăpezire”Facem şi noi cum putem.Am rezolvat în primele două zile arterele principale. Pe straduţe vom intra astăzi pe cele care putem . Sunt unele pe care intră lama şi rămâne la loc din cauza maşinilor parcate.Nu sunt şi lame mai mici, dar ne descurcăm cu firma pe care o avem.Licitaţia este expirată, Oprescu a ales firma, el trebuie să facă altă licitaţie conform legii în vigoare. ”
În cinci din cele şase sectoare ale Bucureştiului contractele cu salubrizatorii sunt expirate de ani buni şi se prelungesc prin clauze auxiliare fără a fi încheiate licitaţii.
În legea 101/2006, care este acum în vigoare, Primăria Capitalei are competenţe totale în ceea ce priveşte serviciul de salubrizare, inclusiv în ceea ce priveşte organizarea licitaţiilor. O parte dintre aceste competenţe au fost delegate în urmă cu mulţi ani primăriilor de sector, de aceea acum se ocupă de acest serviciu Primăriile de sector, dar sectoarele nu pot organiza licitaţiile de desemnare a firmelor care vor face curăţenie. În august 2012, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, unde majoritar este grupul USL, a adoptat „Strategia de salubrizare a Municipiului Bucureşti” care reglementează în principal serviciul de salubrizare, dar consfinţeşte şi dreptul Primăriei Capitalei de a organiza o licitaţie pentru desemnare firmei/firmelor care vor face curăţenie în oraş. “În 1997, serviciile au fost delegate către sector, ceea ce a dus la haos. Legea spune foarte clar că acest serviciu este delegat, dar printr-o licitaţie la nivelul Primăriei Generale pentru că am ajuns la o medie de 22 de milioane de euro pe sector pentru curăţenie. Cine nu vrea să înţeleagă are două şanse: ori e prost, ori e prost”, a declarat Oprescu despre organizarea licitaţiilor.
Istoricul contractelor de salubrizare din sectoare
În sectorul 1 al Capitalei, REBU a făcut curăţenie până în august 2007 când, primăria de sector a făcut licitaţie pentru desemnarea altui operator. Prima licitaţie a fost contestată. În decembrie 2007 s-a organizat o nouă licitaţie, câştigată de compania Romprest, contractul fiind încheiat pe 25 de ani.
În sectorul 2 al Capitalei, din 1999 până în prezent activitatea de salubrizare este concesionată firmei Supercom, contractul fiind prelungit prin acte adiţionale.
În sectorul 3 al Capitalei, din 1999 până acum salubrizarea este concesionată firmei Rosal, contractul fiind prelungit prin acte adiţionale.
În sectorul 4, REBU face curăţenie din 1997 până în prezent, contractul iniţial fiind prelungit prin acte adiţionale.
În sectorul 5, din 1999 până în în 2001, activitatea de salubrizare a fost făcută de REBU. În noiembrie 2001, Consiliul local a decis că salubrizarea şi deszăpezirea pe rază acestui sector să fie efectuată de către Administraţia Domeniului Public Sector 5. În 2011, Primăria Generală a organizat licitaţie pentru delegarea serviciului de salubrizare, câştigătoarea licitaţiei find firma ROMPREST.
În sectorul 6, din 1999 până în prezent activitatea de salubrizare este concesionată firmei URBAN, contractul fiind prelungit prin acte adiţionale.