Sistemul ROMATSA de afişare a datelor de trafic aerian are probleme din cauza softului, a declarat directorul interimar al ROMATSA, Fănică Cârnu, citat de Mediafax.
Directorul interimar Cârnu a precizat că aceste probleme au fost descoperite cu prilejul unui control efectuat de Autoritatea Aeronautică Civilă, la cererea ministrului Transporturilor, Iulian Matache.
„S-a constatat că toate evenimentele de siguranţă ATM raportate şi legate de sistemele de categoria III au fost tratate conform procedurilor interne aplicabile, dar numărul acestor evenimente recomandă urgentarea demersurilor pentru încheierea contractului de mentenanţă a softului”, a precizat Fănică Cârnu.
ATM este abrevierea uzuală, în limba engleză, pentru „Managementul Traficului Aerian”.
Potrivit acestuia, „Autoritatea Aeronautică Civilă a făcut recomandări cu privire la remedierea unor deficienţe software şi urgentarea încheierii unui contract în acest sens. Softul este bun, însă încărcarea cu date suplimentare faţă de situaţia anterioară a condus la atingerea limitelor sale de complexitate provocând funcţionarea atipică a unor componente ale sistemului”.
Citeşte şi: Dezvăluirile sindicaliștilor ROMATSA privind echipamentele pe care le folosesc
Softul care a creat probleme are o vechime de 12 ani şi a fost produs pentru ROMATSA de compania italiană SELEX / Alenia.
Încheierea unui contract de mentenanţă este necesară a fi remediate anumite “bug-uri în soft”, care pot fi corectate doar de producătorul programului informatic.
Problemele de soft au fost suplinite, în ultima perioadă, de angajaţii ROMATSA, care au prestat activităţi suplimentare. „Unele module ale sistemului ATM au ieşit din funcţiune şi, ca urmare, persoanele care au fost de serviciu în acea perioadă au fost supuse unui stres serios”, a recunoscut directorul interimar Cârnu.
Liderul sindical al ROMATSA, Gabriel Tudorache, a confirmat, marţi, problemele menţionate de directorul interimar Cărnu. Potrivit lui Gabriel Tudorache, cea mai gravă problemă a fost aceea că „dispăreau ţinte” (aeronave – n.n.) de pe monitoarele controlorilor de trafic aerian. De exemplu, un controlor de trafic vedea la un moment dat 20 de ţinte, după care, brusc, două ţinte dispăreau, a spus liderul sindical.
În opinia lui Tudorache, erorile s-ar datora faptului că la softul ROMATSA s-a executat un update, în anul 2015, update dispus de conducerea ROMATSA, dar la care nu a participat şi firma din Italia care a produs softul.
Remedierea acestor probleme tehnice a fost una dintre revendicările angajaţilor ROMATSA, la greva acestora din luna august 2015. „Vă asigurăm că sunt probleme de viață și de moarte, legate de siguranța pasagerilor”, avertizau, la acel moment, liderii sindicali din ROMATSA.
Citeşte şi: ROMATSA cumpără fară licitaţie o aplicaţie software de 51.000 de euro
Reprezentanţii ROMATSA nu au dezvăluit ce aeronave sau ce companii aeriene au avut de suferit de pe urma problemelor de soft ale ATM.
Totuşi, unul dintre cele mai cunoscute incidente în care a fost implicată o aeronavă dispărută de pe monitoare a fost înregistrat la data de 6 august 2015. În acea zi, un planor a decolat de pe aerodromul Ghimbav (Braşov) dar a dispărut, la scurtă vreme, de pe monitoarele controlorilor de trafic. Nici până în ziua de azi, nici epava planorului, nici trupul pilotului Mircea Crăciun nu au fost găsite.