UPDATE 15.00: Federația Națională a Părinților contestă subiectele la Limba română, pentru că unul ar fi fost prea greu, iar celălalt a avut un barem ”prost gândit”, informează Mediafax.
În plus, premierul Victor Ponta a cerut Ministerului Educaţiei, din postura de "părinte", să analizeze subiectele şi numărul de ore ale elevilor, arătând că, în opinia sa, copiii fac multe lucruri care sunt inutile şi nu fac altele care sunt utile, iar uneori aceştia mai mult sunt "chinuiţi" decât învăţaţi.
"Eu personal cred că trebuie să lucraţi la minister, să vedeţi totuşi dacă subiectele şi numărul de ore chiar sunt adecvate la realitate – vorbesc ca părinte acum, nu ca prim-ministru, şi eu cred că se mai poate lucra, cred că încă fac copiii multe lucruri care le sunt inutile şi nu fac lucruri care le sunt utile. Ştiu că e un proces dificil, nu ceva ce se poate face peste noapte, dar chiar cred că uneori îi chinuim mai mult decât îi învăţăm şi poate că ăsta e un semnal pe care îl recepţionează Ministerul Educaţiei şi toată comunitatea din educaţie", a spus Ponta, sâmbătă, în şedinţa Executivului.
Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi enumeră nemulţumirile legate de subiecte într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Educaţiei, Remus Pricopie. Scrisoare este făcută publică, potrivit semnatarei ei – Mihaela Gună, preşedintele federaţiei -, în contextul afişării, vineri, a rezultatelor la examenele de Evaluare Naţională 2014.
"Am ajuns astăzi (vineri, n.r.) să facem coadă la şcolile din România pentru a depune contestaţiile pentru notele de la proba de Limba şi Literatura Română din cadrul examenului mai sus-menţionat. Considerăm că Centrul Naţional de Evaluare, din subordinea dumneavostră a elaborat subiectele la această probă fără să ţină cont de programa elevilor şi fără să aibă o legătură cu realităţile şcolii gimnaziale din România", se arată la începutul mesajului adresat ministrului.
În continuare, sunt detaliate nemulţumirile legate de subiecte, prima fiind aceea că elevii de clasa a VIII-a au trebuit să rezolve mai multe cerinţe legate de o poezie "filozofică" ("Gânduri pentru Anul Nou" de Ion Minulescu) ale cărei teme, susţin părinţii, se studiază în liceu.
"În clasa a VIII-a se studiază genul liric, dar numai specia pastel. Poezia filozofică, de genul 'Gânduri pentru Anul Nou' (I. Minulescu), care tratează teme existenţiale (moartea şi viaţa, trecerea timpului, iubirea) se studiază la liceu. Oare s-a încurcat subiectul cu unul de la bacalaureat? Sau întâi evaluăm şi apoi predăm?", se arată în scrisoare.
Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi reclamă şi că "cele două compuneri de la literatură sunt asociate ca teme, fapt care a făcut ca un copil care nu a înţeles mesajul poeziei să nu aibă oportunitatea unei recuperări pe o temă diferită".
Pornind de la aceeaşi poezie a lui Minulescu, elevii au avut de menţionat mai multe sinonime pentru trei cuvinte din versurile acesteia, cerinţă la care, spun părinţii, baremul a fost "prost gândit şi nu a lăsat libertate profesorilor evaluatori să ia în considerare toate variantele de răspuns corecte".
Baremul la acest subiect, făcut public de Ministerul Educaţiei, a fost următorul: câte 2 puncte pentru notarea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: fiindcă – deoarece, căci; cer – pretind, solicit; liniştit – calm, stăpânit).
În scrisoare este contestat şi subiectul de gramatică având ca ipoteză fraza "Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane". Cerinţa a fost ca elevii să transcrie două propoziţii subordonate diferite din această frază, precizând felul acestora.
Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi consideră controversat subiectul, pe motiv că fraza este interpretabilă. "În timpul corectării, în unele judeţe s-a retras baremul şi, după un timp, s-a readus baremul cu modificări", susţine Mihaela Gună.
Contestat este şi ultimul subiect al probei: "Redactează, în 80-150 de cuvinte, o scurtă naraţiune în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală, cu un scriitor contemporan".
–
Ponderea elevilor de clasa a VIII-a care au obţinut medie peste 5 la evaluarea naţională este de 70,8% înainte de contestaţii, faţă de 75,91% anul trecut, conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei făcute publice vineri seară.
Ministerul Educaţiei Naţionale a centralizat rezultatele obţinute înainte de contestaţii de absolvenţii clasei a VIII-a care au susţinut Evaluarea Naţională în sesiunea iunie 2014.
La Evaluarea Națională, dintre 165.188 candidaţi înscriși s-au prezentat 159.953, prezența fiind de 96,8%. Dintre cei 159.953 de candidaţi, un număr de 113.250 candidaţi (70,8%) au obţinut medii peste 5; 46.703 candidaţi (29,2%) au obţinut medii mai mici de 5 ; 219 candidaţi au obţinut media 10.
La proba de limbă şi literatura română -116.928 candidaţi (73,1%) au note peste 5. La proba de matematică – 116.513 candidaţi (72,9%) au note peste nota 5. Ministerul anunță faptul că 583 candidaţi au obţinut nota 10 la limba și literatura română, iar la matematică, 4.235 candidaţi au obținut nota 10.
Ministerul Educaţiei Naţionale a centralizat rezultatele obţinute înainte de contestaţii de absolvenţii clasei a VIII-a care au susţinut Evaluarea Naţională în sesiunea iunie 2014.
Situaţia generală relevă că numărul mediilor peste 5 se încadrează în linia anilor precedenţi, iar diferenţele înregistrate în anii anteriori între rezultatele la Matematică şi Limba şi literatura română s-au ponderat, ajungând la procente comparativ egale. Probele s-au desfăşurat normal, fără abateri grave de la normele impuse de metodologia de examen. Cu toate acestea, la nivel naţional, au fost eliminaţi 8 candidaţi.
Cele mai multe medii peste 5 au fost înregistrate în judeţele Brăila (87,14%), Cluj (82,79%), Bucureşti (82,77%), Gorj (81,11%) şi Prahova (81,05%). Cele mai puţine medii peste 5 au fost obţinute în judeţele Giurgiu (60,23%), Vaslui (60,68%), Caraş-Severin (60,78%), Călăraşi (60,92%) şi Timiş (61,09%).
Pe tranşe de medii, situaţia cumulată pe toate cele trei discipline – Limba şi literatura română, Limba şi literatura maternă şi Matematică – se prezintă astfel:
– medii de 10: 219 candidaţi (0,1%)
-medii între 9 şi 10: 15.577 candidaţi (9,7%)
-medii între 8 şi 9: 24.113 candidaţi (15,1%)
-medii între 7 şi 8: 25.247 candidaţi (15,8%)
-medii între 6 şi 7: 24.309 candidaţi (15,2%)
-medii între 5 şi 6: 23.785 candidaţi (14,9%)
-medii între 4 şi 5: 19.946 candidaţi (12,5%)
-medii între 3 şi 4: 15.349 candidaţi (9,6%)
-medii între 2 şi 3: 8.324 candidaţi (5,2%)
-medii între 1 şi 2: 3.061 candidaţi (1,9%).
Pe tranşe de medii, situaţia la Limba şi literatura română se prezintă astfel:
-medii de 10: 583 de candidaţi (0,4%)
-medii între 9 şi 10: 15.291 candidaţi (9,5%)
-medii între 8 şi 9: 22.638 candidaţi (14,1%)
-medii între 7 şi 8: 24.450 candidaţi (15,2%)
-medii între 6 şi 7: 24.254 candidaţi (15,1%)
-medii între 5 şi 6: 29.712 candidaţi (18,5%)
-medii între 4 şi 5: 13.497 candidaţi (8,4%)
-medii între 3 şi 4: 15.529 candidaţi (9,7%)
-medii între 2 şi 3: 9.402 candidaţi (5,9%)
-medii între 1 şi 2: 4.977 candidaţi (3,1%).
Pe tranşe de medii, situaţia la Matematică se prezintă astfel:
-medii de 10: 4.235 candidaţi (2,6%);
-medii între 9 şi 10: 18.915 candidaţi (11,8%)
-medii între 8 şi 9: 24.056 candidaţi (15%)
-medii între 7 şi 8: 22.994 candidaţi (14,4%)
-medii între 6 şi 7: 21.470 candidaţi (13,4%)
-medii între 5 şi 6: 24.843 candidaţi (15,5%)
-medii între 4 şi 5: 14.836 candidaţi (9,3%)
-medii între 3 şi 4: 14.052 candidaţi (8,8%)
-medii între 2 şi 3: 9.846 candidaţi (6,1%)
-medii între 1 şi 2: 4.857 candidaţi (3%).
Pe tranşe de medii, situaţia la Limba şi literatura maternă se prezintă astfel:
-medii de 10: 64 candidaţi
-medii între 9 şi 10: 1.278 candidaţi
-medii între 8 şi 9: 1.974 candidaţi
-medii între 7 şi 8: 1.987 candidaţi
-medii între 6 şi 7: 1.569 candidaţi
-medii între 5 şi 6: 1.379 candidaţi
-medii între 4 şi 5: 491 candidaţi
-medii între 3 şi 4: 311 candidaţi
-medii între 2 şi 3: 111 candidaţi
-medii între 1 şi 2: 39 candidaţi.
Configuraţia mediilor peste 5 din ultimii trei ani, după rezolvarea contestaţiilor, arată astfel: 2011 – 81,79%, 2012 – 66,12% şi 2013 – 75,89%.
Contestaţiile au fost depuse în cursul zilei de vineri, 27 iunie. Acestea vor fi soluţionate în perioada 28 – 30 iunie, iar pe data de 1 iulie vor fi afişate rezultatele finale, după contestaţii.
Înscrierile în înăţământul liceal se vor face în perioada 4 – 9 iulie, când absolvenţii clasei a VIII-a vor completa în fişele de înscriere opţiunile pentru unitatea de învăţământ în care doresc să-şi continue studiile. Aceste informaţii vor fi introduse în baza naţională de date şi vor fi verificate, pentru ca pe data de 15 iulie să aibă loc prima etapă a repartizării computerizate. Între 17 şi 25 iulie, candidaţii îşi vor depune dosarele de înscriere la liceele unde au fost admişi, conform repartizării computerizate. A doua etapă a admiterii la liceu debutează pe 16 iulie, pentru ca pe 24 iulie să aibă loc efectiv distribuirea computerizată a candidaţilor. Admiterea în învăţământul liceal se face pe baza mediei aritmetice dintre media celor 4 ani de gimnaziu, cu o pondere de 25% din total, şi media obţinută la Evaluarea Naţională, cu o pondere de 75% din total. Menţionăm că, potrivit legislaţiei în vigoare, se pot înscrie în învăţământul liceal şi elevii care au obţinut medii sub 5 la Evaluarea Naţională.