Un fost pilot amator din Baia Mare a devenit primul roman care a participat la cursa de 24 de ore LeMons (SUA), cunoscuta sub denumirea "Cursa nebunilor". Maramureseanul Marcel Ciascai a pilotat un Ford Thunderbird din 1986, evaluat la… 480 de dolari.
"Dezgustatoare, grosolana si nu suficient de scurta!" – acesta e motto-ul cursei de 24 de ore LeMons, o parodie de sorginte americana a celebrei variante franceze Le Mans. Spre deosebire de cursa franceza, la LeMons concureaza junk-uri ("harburi") a caror valoare nu trebuie sa depaseasca 500 de dolari si care sunt conduse timp de 24 de ore neintrerupt de un echipaj format din patru-sase soferi. Castiga echipa care parcurge cele mai multe tururi de pista in 24 de ore. Premiul este de 1.500 de dolari.
Insa ziua de condus vechituri nu este atat de anosta precum pare. Pentru ca americanii sunt experti in a transforma in show orice produs pe care-l considera vandabil, "Cursa nebunilor" a fost gandita in asa fel incat sa fie "total fun" (distractie totala). Primul amendament al regulamentului de la LeMons este ca organizatorii au intotdeauna dreptate: "Cine nu e de acord cu asta sa se inscrie in alta cursa".
La editia din acest an, desfasurata pentru prima data la Carolina Motorsport Park in weekendul din 26-27 iulie, s-au inscris in competitie 79 de echipaje. Printre numeroasele premiere, editia 2008 a semnalat prezenta in cursa de 24 de ore a primului roman: baimareanul Marcel Ciascai, fost ziarist sportiv si pilot amator, care a concurat pentru echipa "Animal House". Ciascai s-a mutat in Carolina (SUA) in urma cu cinci ani si si-a pastrat nealterata pasiunea pentru cursele auto:
"Ideea de a participa la LeMons a fost a unui prieten de-al meu care are un Ford Thunderbird din 1986, pe care inca nu-l dusese la cimitirul de masini pentru ca era nostalgic; altfel, ar fi fost greu sa gasim undeva o masina care se respecte regula de baza, aceea ca valoarea junk-ului sa fie de maximum 500 de dolari.
Organizatorii competitiei au omologat doua site-uri care evalueaza valoarea acestor junk cars. In acel junk ne-am petrecut 24 de ore din viata, dar a meritat. A fost o distractie teribila!". Acea masina stationa in Charlestone, in curtea tatalui unui prieten de-al lui Ciascai, Mike Smith. Masina, un V6 de 4,6 litri (capacitate cilindrica), nu fusese pornita de peste patru ani si, in loc de prelata, era acoperita cu frunze.
Numarul 65 de concurs, masina echipajului "Animal House" (Marcel Ciascai, Mike Smith, Don Moody, Aimee Fincher, Allan Murray si Joe Oliveira) a iesit in final pe locul 36 din 79 de masini si, din cauza incidentelor pe care le-a avut, a fost premiata cu "Most Likely To Leave In An Ambulance" ("Cel mai probabil sa plece acasa intr-o ambulanta"). De castigat, a castigat "She Got It All" din Ellenboro, pe o Mazda RX7. Ciascai spune ca, in comparatie cu harbul lor, masina castigatoare chiar arata a autoturism. "Cand au venit judecatorii, care aveau peruca si ciocanel, sa inspecteze masinile, am fost extrem de mandri ca masina noastra a fost decretata cel mai junk dintre junk-uri si le-a fost data drept exemplu celorlalti", a spus Ciascai razand.
"Pana la urma n-a contat locul pe care te-ai clasat, ci distractia. De exemplu, noi puteam fi mai sus in clasament, dar cu vreo patru ore si jumatate inainte de finis am ramas intr-o singura viteza. Cutia a cedat si, evident, a atras dupa sine si alte defectiuni. N-am reusit sa rulam nici o jumatate de ora si din sase pistoane am ramas in trei. Bine ca am reusit sa terminam!", a mai explicat romanul.
Pedepse sau O.J. Simpson
Conform regulamentului, daca judecatorii iti aplicau "pedeapsa de cursa", trebuia sa te retragi 30 de minute la boxe si sa arunci cu o sageata intr-o tinta asemanatoare celei de darts. In functie de locul in care nimerea sageata, judecatorii ii comunicau pilotului pedeapsa suplimentara – de pilda, echipa romanului a fost penalizata pentru "intrare pe circuit pe culoarea galbena a semaforului" si a fost obligata sa umfle cu gura o papusa gonflabila in marime naturala. Intr-un singur caz erai absolvit de pedeapsa: daca sageata nimerea in casuta numita O.J. Simpson (celebrul jucator de fotbal american care a eludat justitia americana dupa ce a comis o dubla crima). In SUA, numele acestuia este sinonim cu "vinovatul nepedepsit".
Revenind la pedepse, toate acordate de dragul distractiei, o masina care fumega a fost pedepsita cu 30 de minute de stationare la boxe, timp in care pilotul a fost obligat sa planteze un copac. Alt echipaj, votat ca fiind "People’s course" ("Cel mai antipatizat"), a fost eliminat din competitie, iar masina sa, un BMW, a fost distrusa de organizatori cu ajutorul unui excavator.
Un alt pilot, care a avut nesansa sa fie pedepsit de judecatori, s-a aflat in ipostaza de a alege intre doua rele: fie stationa la boxe 30 de minute, fie accepta sa manance continutul unei conserve de creier de porc. Pentru ca americanii nu consuma acest gen de aliment, considerandu-l "diferit de un hamburger", pilotul pedepsit a fost in pericol de a se pricopsi cu un icter infectios chiar in fata multimii de spectatori care-l incuraja. "Se stramba atat de tare incat i-am spus ca ma sacrific eu in locul lui. M-a privit ca pe un ciudat. Cred ca se-ntreba daca nu cumva sunt anormal, pentru ca nici un american normal nu mananca de bunavoie asa ceva", a povestit Ciascai razand. Pana la urma, omul si-a facut curaj si a reusit sa termine continutul conservei, pentru binele echipei.
Alt pedepsit a avut nesansa sa arunce cu sageata in casuta alocata pedepsei numite "Sir Max Mosley" (presedintele Federatiei Internationale de Automobilism, implicat intr-un notoriu scandal sexual de tip sado-masochist, in urma caruia a fost catalogat drept nazist). Ghinionistul concurent a fost obligat sa se supuna timp de o jumatate de ora biciuirii de catre doua fotomodele echipate in tinute de detinute. Un echipaj din Cincinatti, care s-a inscris in cursa cu o masina Mazda Miatta, superechipata, a primit din start 200 de ture de penalizare pentru ca masina era prea estetica. Pilotul care a rulat cel mai putin (doar patru ture!) a primit premiul "I got screwed" ("Am fost insurubat"), care a constat intr-o masina – un harb, evident –, pe care organizatorii au decorat-o cu mii de suruburi.
Marcel Ciascai a recunoscut la finalul cursei ca echipa sa a vizat premiul "People’s choice" ("Cel mai iubit concurent"), dar acest premiu i-a revenit unui echipaj de pe un Cadillac care a luat foc in timpul cursei, dar a continuat sa ruleze pe circuit.
Speed TV, in masina romanului
Cursa LeMons din Carolina de Sud a fost puternic mediatizata in SUA, fiind transmisa in direct de multe televiziuni nationale si locale. Un reporter de la Speed TV, un post local din statul Carolina de Sud, si-a dorit chiar sa participe la cursa. "Pentru ca era prieten cu un comisar de cursa pe care-l cunosteam si eu, i-a fost recomandata masina noastra. A platit 50 de dolari taxa de inscriere si a fost acceptat ca pilot de rezerva al Team Animal House. L-am lasat sa conduca cinci ture, iar omul a fost atat de incantat incat, la final, ne-a dedicat un reportaj in exclusivitate. Asa am ajuns vedetele «Cursei nebunilor»", a povestit Marcel Ciascai.
Echipajul din care a facut parte si romanul s-a "pregatit" pentru cursa cu: benzina, un set de cauciuri de schimb, sandvisuri si bere ("Acolo nu iti punea nimeni fiola!"). Romanul a mai dezvaluit ca este din ce in ce mai convins ca aceasta cursa amuzanta beneficiaza de aportul divin. Un concurent "agresiv", care n-a iertat pe nimeni, lovind inclusiv masina condusa de pilotul roman, a fost nevoit sa abandoneze cu doar un tur inainte de final. "Ma enerva teribil pilotul ala! Noi am venit la cursa sa ne distram, iar el sa castige. Inoportuna pe toata lumea prin manevrele extrem de periculoase. Practic, nu te respecta ca si competitor. Cred ca n-am fost singurul care m-am gandit ca Dumnezeu o sa ne rezolve aceasta problema si, in ultimul tur, masina i-a luat foc", a explicat romanul.
Dupa cursa, pilotii, impreuna cu familiile, prietenii si sustinatorii lor au participat la cheful final. "Acolo, la petrecere, le-am atras atentia organizatorilor, glumind, desigur, ca nu e fair-play ca acel chef sa dureze mai putin decat cursa in sine. Adica daca este bal, macar sa dureze tot 24 de ore! Sper ca propunerea mea sa fie luata in calcul la editia de anul viitor", a declarat Ciascai.
In 2009, un echipaj 100% romanesc
Dupa prima experienta la LeMons, romanul Marcel Ciascai a promis ca va prepara pentru editia de anul viitor un junk perfect (lucreaza intr-un service auto) si va inscrie in competitie un echipaj 100% romanesc. "Trebuie sa investesc ceva in sistemul de siguranta al unui harb, pentru ca, din acest punct de vedere, legile sunt foarte stricte aici. Apoi, impreuna cu prietenii mei originari din Romania, sper sa putem forma o echipa de sase soferi. M-am gandit deja si la nume: Team Dracula – din pacate, asta este singurul nume care este asociat in mod instantaneu cu Romania. Masina o sa o vopsesc in rosu, galben si albastru, evident.
De fapt, uneori, la cursele auto serioase, unde sunt invitat ca arbitru sau ca organizator, port un tricou de la Raliul Siromex din Romania, pentru a le demonstra americanilor ca nu numai ei au raliuri", a declarat Ciascai. Pilotul roman a spus ca acum are deja experienta, argumentand cu faptul ca, in toata perioada competitiei, a fost eliminat o singura data, cand a fost scos de pe circuit de catre judecatori pentru ca a facut un tetaque din cauza ca pista era uda. "Am fost cel mai disciplinat pilot nebun", a mai declarat Ciascai.