Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a decis, ieri, să rezilieze contractul de „Proiectare şi execuţie la Autostrada Nădlac-Arad” care însumează 22 de kilometri. Cel care s-a ocupat, pînă ieri, de finalizarea acestui tronson de autostradă a fost omul de afaceri Nelu Iordache prin intermediul firmei de construcţii Romstrade.
Porţiunea Nădlac – Arad reprezintă lotul 1 din Coridorul IV Paneuropean şi avea termen de finalizare luna aprilie a anului 2013. Valoarea contractului era de 382 de milioane de lei. Deşi porţiunea de autostradă trebuia finalizată peste numai 6 luni, stadiul fizic al lucrărilor era de numai 5%.
Acesta este şi unul dintre motivele pentru care s-a luat decizia rezilierii contractului. Lucru care reiese din scrisoare oficială pe care CNADNR a trimis-o către Romstrade:
„După cum vă este cunoscut, beneficiarul (CNADNR n.red.) şi-a manifestat în nenumărate ocazii nemulţumirea faţă de progresul înregistrat şi modul defectuos în care Antreprenorul (Romstrade) şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale, solicitând adoptarea de măsuri corective pentru îndeplinirea corespunzătoare de către Antreprenor a obligaţiilor contractuale. Cu toate acestea, în ciuda faptului că beneficiarul şi-a îndeplinit corespunzător obligaţiile contractuale şi în repetate rânduri au fost acordate termene de remediere mai mult decât rezonabile pentru deficienţele identificate, constatăm că la 507 zile de la Data de Începere (aproximativ 77% din durata de proiectare şi execuţie) progresul înregistrat de către Antreprenor în îndeplinirea obligaţiilor referitoare la Documentele Antreprenorului şi la execuţia Lucrărilor este total nesatisfăcător pentru respectarea Duratei de Execuţie”, se arată în documentul oficial.
De asemenea, Compania de Drumuri arată că firma lui Nelu Iordache nu îşi plăteşte la timp subcontractorii „generînd astfel blocaje” şi nici nu a reuşit să obţină toate autorizaţiile de construcţie.
Dată fiind valoarea foarte mare a contractului – aproape 60 milioane de euro – este posibil ca, în viitor omul de afaceri Nelu Iordache, care mai controlează compania aviatică low-cost Blue Air, să intre într-un impas financiar.
Prin rezilierea acestui contract, termenul de finalizare a autostrăzii va fi decalat cu ani buni deoarece este nevoie de organizarea unei noi licitaţii, desemnarea unui cîştigător şi abia apoi reluarea efectivă a lucrărilor. Toate aceste proceduri sunt foarte greoaie şi pot dura ani de zile.