5.2 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăSpecialPortul Constanța, salvat de agricultură

Portul Constanța, salvat de agricultură

 

Dacă este adevărat ce se spune, că portul reprezintă oglinda economiei întregii țări, am putea afirma că România a (re)devenit o țară agricolă. Asta arată datele statistice întocmite de Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime“ S.A. Constanța.

Potrivit acestora, traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime românești a fost de 33,41 milioane tone în perioada 1 ianuarie-31 iulie 2015, iar mai mult de o treime din trafic a fost realizat de cereale, respectiv 12,68 milioane tone. Se remarcă o creștere spectaculoasă față de perioada similară a anului trecut a acestei categorii de mărfuri (83,79%), când se înregistrau numai 6,9 milioane tone, în condițiile în care traficul total de mărfuri crește cu numai 18,6%, de la 28,17 milioane tone în primele șapte luni ale anului trecut.

Fără „explozia“ cerealelor, porturile maritime românești ar fi intrat pe un puternic trend descendent. Alte grupe de mărfuri care au înregistrat creșteri de trafic au fost: combustibili minerali solizi (129,5%), minereuri și deșeuri neferoase (29,56%), produse petroliere (22,44%). “În totalul traficului de mărfuri derulat prin porturile maritime românești în perioada analizată cerealele au o pondere de 38%, petrolul brut 11,23%, articolele diverse 11,6%, produsele petroliere 9,4%“, a precizat Valeriu Ionescu, directorul general al CNAPMC. Scăderi de trafic s-au înregistrat la minereuri și deșeuri de fier (53%), produse chimice (57%).

Avantajele Constanței

Agenția de presă Bloomberg nota, din toamna anului trecut, că Portul Constanța devine un punct important pe piața mondială a comerțului cu cereale. „Producția de cereale a crescut treptat în România, Bulgaria, Ungaria și Serbia. Principalul beneficiar a fost Portul Constanța. Este singurul port cu o capacitate suficientă pentru a servi regiunea“, spunea, anul trecut, James Hyslop, director pentru România la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. 

De aici pleacă cereale spre țări din Orientul Mijlociu, mai ales. Constanța este avantajată pentru livrările de cereale spre Egipt, cea mai mare piață de profil din lume, scrie Bloomberg. Portul egiptean de cereale El-Dekheila este la o distanță de 1.118 mile marine, la care se poate ajunge din Constanța în 3,5 zile, la o viteză de 14 noduri, potrivit ports.com. Față de Odessa, distanța este de 1.393 de mile, iar față de Novorossiysk de 1.576 de mile, iar durata transportului este de 4,1, respectiv 4,7 zile. 

Locul de joacă a marilor traderi mondiali

Așa se face că Portul Constanța a ajuns locul unde investesc cei mai mari traderi de cereale din lume. Potrivit datelor CNAPMC,  16 companii care au ca obiect de activitate comerțul cu ridicata al cerealelor și semințelor activează în Portul Constanța. Printre ele, unele din cele mai mari din lume. Și investițiile nu se opresc aici. În această săptămână, de exemplu, elvețienii de la Ameropa Holding au anunțat că au obținut autorizație de construcție pentru un nou terminal de export de cereale în port, în valoare de circa 44 milioane euro, investiția urmând să fie finalizată peste doi ani. Noul terminal va avea o capacitate de peste două milioane de tone de cereale pe an.

Probleme în traficul de containere

Transportul în containere reprezintă cea mai folosită metodă de transportare a mărfurilor pe mare. Marile companii construiesc nave cu o capacitate din ce în ce mai mare pentru a face față cererii, dar și pentru a scădea costurile. La această categorie de transport însă, porturile românești pierd teren. „Traficul de containere a înregistrat la 31 iulie 2015 un total de 3,87 milioane tone, respectiv 388.662 TEU (n.r. – unitate de măsură care definește capacitatea de transport a unei nave de transport containerizat, care face referire la dimensiunile unui container de 20 de picioare), comparativ cu aceeaşi perioadă din 2014 când au fost înregistrate 4 milioane tone, respectiv 397.731 TEU“, a precizat Valeriu Ionescu.

Locul al treilea în regiune

România se afla, la începutul acestui an, pe locul al treilea între țările din regiunea Mării Negre în ceea ce privește traficul de containere. Pe primul loc, în funcție de TEU-urile tranzitate în 2014, se poziționează Ucraina, cu 552.288 unități, urmată de Rusia, 475.679 TEU, și România, 415.743 TEU. Georgia și Bulgaria încheie clasamentul, cu 225.756, respectiv 142.461 TEU.

Se cerea demisia conducerii

Rezultatele obținute de către Portul Constanța nu îi mulțumesc deloc pe operatori și sindicaliști. Dimpotrivă, aceștia cer de luni bune demisia actualei conduceri a CNAPM. Motivele invocate: „managementul dezastruos“, dovedit, spun ei, prin concluziile raporturilor de control realizate de Ministerul Transporturilor și Curții de Conturi în iunie 2013, martie 2014 și iunie 2015. “Actualul Consiliu de Administrație, în conivență cu conducerea executivă, aplică în mod constant un management deficitar, încheind contracte păguboase pentru companie și încălcând în mod flagrant și continuu legea. Această atitudine se reflectă în mod direct asupra situației economice a CN APM SA: sunt cheltuite  resurse  financiare pe  contracte nejustificate și amânate investiții absolut necesare pentru buna desfășurare a activității Portului Constanța, ceea ce generează un dezechilibru vădit între veniturile, cheltuielile și necesitățile reale ale companiei pentru a fi eficientă din punct de vedere economic“, spun, într-o scrisoare deschisă adresată președintelui României și primului ministru, Organizația Patronală Operatorul Portuar și Federația Națională a Sindicatelor Portuare.

Se remarcă o creștere spectaculoasă față de perioada similară a traficului de cereale prin porturile românești (83,79%). 

O afacere de peste câteva miliarde de lei

Cei mai mari traderi de cereale, într-un clasament realizat de Ziarul Financiar, sunt Cargill Agricultura (SUA), ADM Trading (SUA), Ameropa Grains (Elveția), Brisegroup (România) și Glencore Protein (Elveția). Împreună, acestea au avut în anul 2013 o cifră de afaceri de 11,64 miliarde lei.

Cele mai citite

Genoa colaborează cu „The Undertaker” pentru prezentarea primului echipament negru din istoria clubului!

Genoa a atras atenția în lumea sportului printr-o colaborare surprinzătoare, asociindu-se cu Mark Calaway, cunoscut sub numele de scenă „The Undertaker”, una dintre cele...

Încă o lovitură pentru FCSB! Băluță s-a accidentat și va lipsi tot anul

Seria de accidentări la FCSB continuă, iar lista indisponibililor se mărește după partida cu Universitatea Cluj. FCSB continuă să se confrunte cu probleme de lot,...

Genoa colaborează cu „The Undertaker” pentru prezentarea primului echipament negru din istoria clubului!

Genoa a atras atenția în lumea sportului printr-o colaborare surprinzătoare, asociindu-se cu Mark Calaway, cunoscut sub numele de scenă „The Undertaker”, una dintre cele...
Ultima oră
Pe aceeași temă