O serie de verificări de amploare au început ieri, pentru a descoperi comerțul ilegal din zonă.
Începând de ieri, Portul Constanța este luat la puricat de polițiști. Decizia a fost luată la București, nu pe plan local. Astfel, inspectorul general al Inspectoratului General al Poliției Române, chestorul general de poliţie Petre Tobă, a decis să înceapă, de ieri, o acţiune de verificare a legalităţii mărfurilor transportate în Portul Constanţa, în scopul prevenirii activităţilor ilicite ce afectează atât veniturile bugetare, cât şi mediul concurenţial. Este, de fapt, o continuare a unei acțiuni similare care a avut loc anul trecut și care a dus la creşterea cu 20% a exporturilor fiscalizate.
Ce se verifică
Efective din cadrul Poliţiei Române acţionează în sistem integrat pentru verificarea şi controlul legalităţii transportului de mărfuri efectuat către Portul Constanţa pe cale rutieră, feroviară şi navală.
Activităţile se desfăşoară în puncte de microfiltre, fiind verificată legalitatea documentelor şi a mărfurilor transportate către porţile de acces auto din Portul Constanţa, către ecluzele Canalului Dunăre-Marea Neagră şi către triajele CFR din judeţul Constanţa.
Echipele de control scanează documentele însoţitoare de transport al mărfurilor ce părăsesc incinta portuară astfel încât să fie realizată traseologia mărfurilor de la beneficiar către societăţile furnizoare. Această activitate are rolul de a combate activităţile economice ilicite, de a asigura un mediu concurenţial corect şi de a proteja interesele economice ale statului şi ale cetăţenilor.
Totodată, în baza analizelor de risc, sunt efectuate verificări directe pentru a se stabili legalitatea operaţiunilor comerciale înscrise în documentele verificate şi a modului de evidenţiere şi declarare a veniturilor realizate.
6.404 tone de marfă pe oră
Potrivit IGPR, Portul Constanța este „una dintre cele mai importante zone cu specific comercial, de intrare şi ieşire din România a mărfurilor de orice fel, care prin infrastructura pe care o deţine permite companiilor multinaţionale, specializate în comerţul cu produse autohtone (cereale, lemn, deşeuri metalice şi nemetalice) să tranzacţioneze extern mărfurile achiziţionate pe teritoriul ţării noastre“. Datele Companiei Naționale Administația Porturilor Maritime Constanța confirmă acest lucru. Traficul total de mărfuri înregistrat în 2014 în porturile maritime românești a fost de 55.641.910 tone, ceea ce înseamnă 6.404 tone de marfă în fiecare oră. Anul trecut, de exemplu, în port au ajuns 668.293 de containere, în care au fost transportate 6.778.884 tone de marfă. Containerele sunt verificate prin sondaj de polițiști. Din păcate, mijloacele moderne de scanare a mărfii sunt foarte puțin folosite. În 2014, în port erau autorizate să lucreze 845 de firme.
La acţiune participă poliţişti de la toate structurile Poliţiei Române care acţionează conform competenţelor de linie.
De asemenea, pentru desfăşurarea activităţilor, alături de poliţişti din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române au fost detaşaţi poliţişti de la inspectoratele judeţene de poliţie.
Peste 78.000 de transporturi verificate anul trecut
Reamintim că, anul trecut, în cadrul aceleiaşi acţiuni, în Portul Constanţa, poliţiştii au verificat peste 78.600 de transporturi de mărfuri (cereale, lemn, deşeuri metalice şi nemetalice, produse alimentare şi nealimentare) şi peste 36.200 de firme destinatare ale transporturilor, fapt ce a dus la o corectă înregistrare a exporturilor fiscalizate efectuate, constatându-se astfel o creştere cu 20% a acestora, faţă de perioada similară a anului anterior.