128 de oameni au murit şi 2.200 de persoane au fost rănite în accidente rutiere produse anul trecut, în ţara noastră, de români care conduceau autovehicule înmatriculate în alte state. Cele mai multe nereguli au fost comise de cei care se aflau la volanul unor maşini cu numere bulgăreşti, urmaţi de şoferii care se aflau la bordul unor autoturisme din Italia şi Spania, potrivit unei statistici a Poliţiei rutiere.
Din păcate, numărul acestui gen de evenimente rutiere grave a crescut în primele şapte luni ale lui 2012. Astfel, până luna trecută au murit cu 15 oameni mai mulţi decât cu un an înainte, iar numărul răniţilor este de asemenea în creştere. Tocmai de aceea şi pe fondul faptului că am intrat în perioada când cei care muncesc în străinătate se întorc acasă, Poliţia Rutieră a început de joi amplă acţiune de verificare în trafic a celor care ajung în ţară la bordul unor astfel de maşini. „Poliţiştii vor acţiona în special în zonele unde se concentrează un număr mare de cetăţeni români întorşi din străinătate şi care conduc astfel de autovehicule, în localităţile unde au loc festivaluri şi târguri, precum şi în staţiunile turistice”, se arată într-un comunicat al Poliţiei Române.
Maşini radiate şi asigurări expirate
De multe ori, autorii accidentelor în care sunt implicate autoturisme înmatriculate în străinătate sunt greu de găsit dacă fug de la locul accidentului. Mai ales în cazul autoturismelor cu numere bulgăreşti, situaţia juridică a acestora este adesea neclară.
Un român nu poate înmatricula o maşină în Bulgaria direct pe numele lui decât dacă are domiciliul acolo, aşa încât apelează la un tertip juridic. Astfel, o trece pe numele unui bulgar ori a unei firme din Ruse, Vidin sau Sofia, care apoi permit românului să revină cu maşina în ţară pe baza unei procure notariale. Numai că, de multe ori, ca să nu plătească ei impozitele, bulgarii radiază autoturismul după ce încheie tranzacţia cu românul, care oficial conduce din acel moment o maşină neînmatriculată.
În alte situaţii, pentru că poliţiştii români nu au acces instant la bazele de date din Bulgaria, şoferii folosesc poliţe de asigurare false sau expirate, pentru a nu mai scoate bani din buzunar cu aşa ceva.
Acest lucru a dat naştere la două situaţii grave. Maşinile înmatriculate în Bulgaria au generat anul trecut cu 30% mai multe dosare de daune decât în 2010, urmate de autoturisme cu numere italiene, spaniole şi germane. Numai că victimele care au ghinionul să fie lovite de astfel de autoturisme râmăn fără despăgubiri pentru că nu există un asigurător care să plătească. Asta înseamnă că trebuie să fie despăgubit de şofer, dar acest lucru înseamnă un proces în instanţă lung şi anevoios.
Iar în cazul accidentelor rutiere cu victime în care autorul fuge de la locul faptei lucrurile sunt şi mai complicate. Poliţia Rutieră din România deţine o bază de date cu autoturismele înmatriculate în alte state care circulă în ţara noastră, dar sunt trecute doar acelea care au fost oprite în trafic în diferite situaţii. Dacă nu, şoferul nu poate fi descoperit prea uşor. Mai mult, poliţiştii români au avut situaţii în care le-au solicitat omologilor bulgari date despre vehicole implicate în accidente, iar aceştia au răspuns abia după cinci luni. Şi atunci au transmis că autorismul era radiat de mult din Bulgaria.
– 766 de accidente rutiere au fost provocate, de la începutul anului, de români cu autoturisme înmatriculate în alte state.
– 79 de oameni au murit în urma acestor accidente.
– 1.100 de persoane au fost rănite în evenimente în care au fost implicate autoturisme cu numere străine.
UPDATE: După controalele efectuate în perioada 18 – 18 august, Politia Rutieră a obţinut următoarele rezultate:”La nivel naţional, sub coordonarea Direcţiei Rutiere, din cadrul I.G.P.R., poliţiştii serviciilor judeţene rutiere, Brigada Rutieră Bucureşti şi ai Secţiei de Poliţie Autostrăzi au efectuat controale asupra a peste 35.000 de autovehicule, dintre care 16.181 de autoturisme cu numere de înmatriculare străine.
Ca urmare a neregulilor constatate, au fost aplicate 6.167 de sancţiuni contravenţionale şi au fost întocmite dosare penale pentru săvârşirea a 84 de infracţiuni şoferilor care conduceau autoturisme înmatriculate în stăinătate.
Din totalul sancţiunilor contravenţionale, 1.921 au fost aplicate conducătorilor de autovehicule care nu au respectat normele rutiere privind regimul legal de viteză, iar 1.631 pentru neportul centurii de siguranţă.
De asemenea, au fost reţinute 232 de permise, în vederea suspendării dreptului de a conduce autoturisme pe drumurile publice şi au fost retrase din circulaţie până la remedierea defecţiunilor 132 de certificate de înmatriculare. Din numărul total de certificate retrase, 51 au fost ridicate pentru lipsa RCA-ului, iar 37 pentru lipsa inspecţiei tehnice periodice”, potrivit Centrului de Informare şi Relaţii Publice al Inspectoratului General al Poliţiei Române.