Poliţia Română lucrează la un nou Cod Rutier prin care se doreşte, în principal, responsabilizarea mai mare a şoferilor şi reducerea numărului de accidente provocate de viteza excesivă.
Astfel, plafoanele amenzilor vor creşte semnificativ, şoferii nu vor mai primi puncte de penalizare şi, în unele cazuri, amenzile vor fi suportate de proprietarul maşinii, chiar dacă nu acesta a condus autovehiculul în momentul încălcării legislaţiei.
Europa renunţă la punctele de pe carnet
Conducerea Poliţiei Române vrea să renunţe la sistemul prin care şoferii care încalcă legis¬laţia acumulează puncte de penalizare. „Nu pot să-i dau aici puncte de penalizare unui cetăţean străin, că n-are ce face cu ele la el în ţară.
Toate statele UE au început să renunţe, încet, încet, la punctele de penalizare şi au mărit amenzile”, a explicat şeful Poliţiei Rutiere, Lucian Diniţă, pentru România liberă. Cei care vor avea puncte acumulate la momentul intrării în vigoare a noii legi vor scăpa de ele după şase luni.
„Evident, nu vor mai acumula altele, pentru că noua lege nu mai prevede astfel de puncte. Dar, atenţie: doar după ce va intra în vigoare noua lege! Nu înseamnă că de mâine nu mai există puncte de penalizare!”, a precizat şeful Poliţiei Rutiere.
Sporirea amenzilor, la fel pentru toată lumea
Eliminarea punctelor de penalizare va atrage după sine mărirea amenzilor. „Amenzile vor creşte la toate nivelurile. N-am cum să vă dau exemple, că nu noi, Poliţia, stabilim cuantumul amenzilor. Noi solicităm doar creşte¬rea lor, Parlamentul va stabili cuantumul”, a spus Diniţă.
Şeful Poliţiei Române, Liviu Popa, a vorbit însă la sfârşitul săptămânii trecute de amenzi extrem de mari, spunând chiar că „dacă o persoană îşi permite să cumpere un bolid, poate să-şi ia o amendă de 2.000 de euro”.
Amenzile nu se vor aplica în funcţie de venitul celui sancţionat, aşa cum s-a vehiculat în presă în ultimele zile. „Acesta este modelul din Elveţia. În România este însă nefezabil. Amenzile nu se vor acorda în funcţie de venit!”, a spus Diniţă.
Dacă radarul e fix, răspunde proprietarul maşinii
Dacă în legislaţia actuală cel care primea sancţiunea era întotdeauna şoferul, indiferent dacă maşina îi aparţinea sau nu, de acum încolo vor exista cazuri în care cel sancţionat va fi proprietarul maşinii, chiar dacă nu el a condus maşina în momentul încălcării unei reguli de circulaţie.
Acest lucru se va întâmpla însă numai în cazul încălcărilor de circulaţie surprinse de radarele fixe. „Dacă un poliţist opreşte o maşină în trafic, poliţistul va aplica sancţiunea tot şoferului, ca şi până acum! Să fie clar!”, ţine să precizeze şeful Poliţiei Rutiere.
Dar, în cazul radarelor fixe, amplasate pe stâlpi, amenda va fi trimisă şi va trebui plătită de deţinătorul maşinii.
„Poliţia cheltuieşte cu somaţia către proprietar de a comunica cine a condus maşina – plicuri, taxe poştale – iar persoana respectivă nu comunică. Primeşte o amendă pentru necomunicare, cea pentru depăşirea vitezei rămâne neplătită”, a explicat Lucian Diniţă.
Confiscarea maşinii, exclusă
Şeful Poliţiei Rutiere a respins informaţiile apărute în presă potrivit cărora poliţia ar putea recurge la confiscarea maşinii persoanelor care nu îşi plătesc amenzile.
„Exclus! Până în 2008, în legislaţia română era prevăzut că, atunci când vehiculele cu tracţiune animală intră pe sectoare de drum unde le este interzis accesul, măsura este confiscarea, cu tot cu cal! În urma plângerilor făcute, Curtea Constituţională a declarat neconstituţională măsura. Dacă nu pot să iau căruţa, pot să iau maşina? Nu pot!”, a explicat Diniţă.
Acesta a precizat însă că este posibil să se modifice legislaţia în privinţa neplăţii amenzilor, şi anume prin introducerea suspendării permisului pentru o perioadă de timp. Dar această modificare va fi făcută printr-o prevedere în Strategia de Siguranţă Rutieră, nu în Codul Rutier.
Noul Cod Rutier va trece „la anu’, pe vremea asta”
Şoferii vor mai avea de aşteptat noile reglementări, pentru că proiectul se află încă la Poliţia Română, urmând să fie propus Guvernului şi apoi să intre în Parlament.
„Aceste reglementări încă nu au intrat în vigoare. Ele pot să fie aprobate de Parlament la anu’, pe vremea asta, sau poate să nu fie aprobate niciodată”, a menţionat Diniţă.