Un elicopter apartinand SMURD s-a prabusit in data de 8 ianuarie a.c. la trei kilometri de pista aeroportului din Iasi. Patru persoane aflate la bord, pilotul, copilotul, un medic si un asistent medical si-au pierdut viata. Pilotul Vasile Valentin Mihai Stanescu si copilotul Mihai Augustin Toma faceau parte din cadrul unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor si au fost avansati, post mortem, de ministrul Vasile Blaga. Personalul medical SMURD era format din medicul Liliana Puiu si asistentul medical Mioara Hauta. Aparatul, care a costat peste 5 milioane de dolari si avea dotari tehnice de ultima generatie, a fost distrus in totalitate. Conform primelor date de la fata locului, aeronava era intr-o stare perfecta la livrare, iar ultima inspectie periodica s-a facut in noiembrie 2005.
Circumstantele accidentului aviatic in care a fost implicat un elicopter SMURD care s-a prabusit la Iasi sunt departe a fi lamurite. Am intrat in posesia raportului Eurocopter privind ancheta prabusirii aeronavei SMURD. Dincolo de detaliile tehnice sau erorile care s-au produs in timpul zborului, mai multe aspecte au ramas insa nelamurite. Primul dintre ele vizeaza asigurarile de viata ale pilotilor.
Pilotii si aparatul, fara asigurari
Cei doi piloti care si-au pierdut viata in urma impactului nu aveau asigurari de viata, desi exista o lege care stipuleaza aceasta obligativitate. La cateva saptamani de la data accidentului, seful SMURD, medicul Raed Arafat, declara ca personalul navigant ar fi avut asigurari de viata. Cu toate acestea, surse din anturajul anchetatorilor ne-au declarat ca acest lucru nu este adevarat nici pe departe. Orice unitate civila de aviatie trebuie sa aiba ca prioritate siguranta zborului si a personalului de la bord. Numai ca Unitatea speciala de aviatie Banea-sa nu avea asigurare CASCO pen-tru aparatul care s-a prabusit la Iasi, la inceputul lunii ianuarie. Potrivit Ordonantei de Guvern 126/2003, Ministerul Afacerilor si Internelor trebuie sa asigure fondurile necesare pentru asigurarea CASCO a aparatelor de zbor SMURD.
Personalul medical, neinstruit pentru elicoptere militare
In tragicul accident au murit patru oameni. Doi piloti, un medic si o asistenta medicala. O alta posibila cauza a prabusirii ar putea fi lipsa neinstruirii personalul medical pentru elicoptere militare. Astfel, una dintre problemele ridicate de ancheta Eurocopter priveste tocmai protectia muncii a personalului medical care isi desfasoara activitatea pe aceste aparate. Elicopterul prabusit la Iasi era de tip EC 135, aparat militar donat de MAI catre unitatea speciala de interventie SMURD. Desi protectia muncii a personalului medical s-a efectuat pentru aparate civile de zbor, pentru elicoptere militare aceasta nu a mai avut loc. Am incercat sa obtinem un punct de vedere din partea medicului Raed Arafat, insa acesta nu a putut fi contactat.
Comandorul Ciuca nu are nimic de comentat
Am discutat cu comandorul Gheorghe Ciuca, unul dintre oamenii care s-au ocupat de pregatirea celor doi piloti disparuti in accident. El s-a aratat mai degraba preocupat sa afle de unde ii stim numarul de telefon, decat sa raspunda la cateva intrebari pertinente. "La conferinta de presa vi se vor da toate lamuririle la intrebarile dumneavoastra. Acest caz este in cercetarea unei comisii de investigatii, sub jurisdictia Parchetului, iar datele nu le puteti obtine decat de la dansii. Dintr-un anumit punct de vedere si eu sunt cercetat, avand in vedere ca elicopterul apartine unitatii speciale de aviatie”, ne-a declarat, extrem de iritat, comandorul Ciuca.
Filmul tragediei
Conform raportului intocmit de Eurocopter, aparatul de zbor a intrat in plafonul de nori inainte de a se prabusi. La mansa era copilotul, respectiv Mihai Augustin Toma, militar care nu avea experienta necesara pentru a pilota un astfel de aparat. Conform datelor culese din cutiile negre ale aparatului, pilotii nu au apucat nici macar sa lansese un semnal SOS. Redam in conti-nuare dialogul purtat intre cei doi piloti. Discutiile au avut loc cu doua minute inainte de impactul cu solul.
Vasile Valentin Mihai Stanescu (VVMS): "Vezi ca o sa intram in vizibilitate scazuta!”
Mihai Augustin Toma (MAT): "Intoarce-te usor, asa…”
VVMS: "Usor! Nu mai coboram, nu mai coboram!!”
VVMS: "Du-l asa, usor!”
VVMS: "Hai sa ne ducem un pic, asa catre…”
VVMS: "Sa gasim…” (MAT): "Pista, da?”
VVMS: "Nu mai cobori, Tom!”
MAT: "Eu nu cobor, dar urcam, Misule, prea…”
VVMS: "Nu-i nimic! Hai dupa pista!”
VVMS: "Usor! Usor! Usor!”
MAT: "Vezi ca-i zero, Misu!”
VVMS: "Ce-i zero?”
VVMS: "Mai!”
VVMS: "Ce are, ma?”
MAT: "Nu stiu!”
VVMS: "Ho, ho, ho!! Tine-l, tine-l Tomita! Lasa-l la mine!! (zgomot pale)
VVMS: "Nu mai trage de pas!”
MAT: "Nu mai trag! E la tine, Misu!”
VVMS: "Gata, lasa-l la mine!”
– Uah!!
– Aah!
Vremea e de vina
Conferinta de presa organizata ieri la sediul Ministerului Administratiei si Internelor despre accidentul de la Iasi a avut darul sa incurce mai mult lucrurile. Concluzia: conditiile meteorologice au fost de vina. In viziunea anchetatorilor, aeronava Eurocopter EC 135 a intrat accidental intr-o masa de aer cetos, unde a suferit un fenomen de forfecare.
Inversiunea termica si zona turbionara in care a intrat elicopterul, la circa 1,5 minute de la decolare, au dus la ascensiunea aparatului (circa 200 de metri in 17 secunde) si la prabusirea necontrolata a acestuia. Seful comisiei de ancheta, chestorul principal Vasile-Ga-briel Nita, a declarat cu naturalete ca aeronava era in perfecta stare de functionare, avand numai 44 de ore de zbor de la ultima inspectie tehnica efectuata la Eurocopter Brasov. Cu toate acestea, inregistratorul de zbor (un fel de cutie neagra) s-a decuplat in ultimele secunde lasand in ceata anchetatorii. „Datorita norilor de tip stratus, pilotii au avut o perceptie diferita asupra comportamentului aeronavei”, a declarat Vasile-Gabriel Nita.
Pilotul principal care urmarea reperele de la sol avea impresia ca aeronava urca, iar secundul care privea aparatura de zbor credea ca acesta coboara. Aeronava nu a mai putut fi scoasa din regimul critic si s-a pra-busit. Nimic despre ultimele 60 de secunde in care „s-a decuplat inregistratorul de zbor”. E.O.O.