Metrorex a anunţat că va închide, timp de o săptămână, nouă staţii de metrou de pe magistralele 1 şi 2, pentru schimbarea sistemului de acces. Distanţa mare dintre staţiile de metrou din Bucureşti va face ca închiderea uneia să provoace un haos total în traficul şi aşa supraaglomerat din Capitală.
La Paris sau în centrul Londrei, închiderea temporară a unei staţii de metrou nu reprezintă o tragedie, pentru că, oricum există o alta la o distanţă de 200-300 de metri. La Bucureşti, lucrurile stau cu totul altfel, pentru că între două staţii distanţa poate să depăşească şi un kilometru, fapt ce face aproape imposibilă redirecţionarea călătorilor, mai ales la orele de vârf. Metroul bucureştean a fost proiectat după modelul celui de la Moscova, cu staţii foarte depărtate, spre deosebire de cele din Vestul Europei, unde lucrurile stau cu totul invers.
Metrorex a anunţat că la vară va închide, pentru perioade cuprinse între patru şi şapte zile, nouă staţii de metrou (Pantelimon, Apărătorii Patriei, Berceni, Costin Georgian, Tineretului, Constantin Brâncoveanu, Piaţa Victoriei 2, Dimitrie Leonida şi Basarab 1). „La stațiile care au un singur acces vom lua măsura închiderii lor pe perioada implementării acestui proiect, aproximativ o săptămână. Astfel că în stații precum Apărătorii Patriei, care are un singur acces, din motive de securitate și siguranța călătorilor transportați vom lua măsura închiderii pe o perioadă de maximum o săptămână, ca să lucrăm la înlocuirea sistemului de control-acces. Este bine să se știe de la început. Noi o să mediatizăm, o să explicăm călătorilor că nu există altă soluție și vom face tot posibilul ca această perioadă să fie cât mai scurtă”, a explicat directorul Metrorex.
Toate aceste staţii, construite în perioada comunistă, au o singură ieşire, care va fi închisă pentru schimbarea sistemului de taxare, prin care se va trece de la actualele cartele la carduri similare celor utilizate de RATB.
„Lumea ne-a înjurat atunci când am prevăzut în Drumul Taberei staţii la o distanţă de 300 de metri. Dincolo de faptul că, dacă staţiile sunt dese, vine la multă lume la metrou, utilitatea se vede şi acum, când închiderea uneia de pe magistralele 1 şi 2 creează un disconfort accentuat”, a declarat pentru România liberă Gheorghe Udrişte, fost director general al Metrorex şi fost şef al Direcţiei de Transporturi din Primăria Capitalei, în administraţiile Băsescu şi Videanu.
El pune sub semnul întrebării şi decizia luată acum de Metrorex: „Probele ar putea fi făcute noaptea, în sensul că s-ar putea închide staţiile între 22,00 şi 6,00. Până la urmă, sper că aşa se va întâmpla”.
Toată beleaua cade pe RATB
Decizia de a închide unele staţii de metrou vine în contextul în care Bucureştiul este şi aşa sufocat de trafic, iar benzile dedicate pentru autobuze aproape că lipsesc cu desăvârşire, în ciuda promisiunilor în acest sens făcute de primarul Gabriela Firea. Cum parcul circulant al RATB este insuficient chiar şi în condiţii normale, pe regia de transport de suprafaţă va fi o presiune extraordinară.
„Evident că vom fi asaltaţi de un număr suplimentar de călători. Mai ales pe traseul Magistralei 2, Berceni – Pipera, avem un flux important de călători care va trebui preluat. Vom monitoriza atent zonele respective şi vom colabora cu Primăria Capitalei şi cu Metrorex, pentru a găsi cele mai bune soluţii”, a declarat pentru România liberă purtătorul de cuvânt al RATB, Constantin Tobescu.
600.000 de călători pe zi la metrou
În Bucureşti, peste 600.000 de oameni utilizează zilnic reţeaua de metrou, dintre care jumătate pe Magistrala 2, care străbate oraşul de la Sud (Berceni) la Nord (Pipera), pe o distanţă de 18 kilometri (30% din lungimea totală a reţelei Metrorex). Această magistrală va fi şi cea mai afectată, din moment ce cinci dintre cele nouă staţii care urmează să fie închise (evident, nu simultan) se află pe traseul ei.
O soluţie pentru decongestionarea traficului pe această magistrală, cu precădere în zona Pipera, a fost promisă la finele anului trecut de Ministerul Transporturilor. Este vorba de introducerea de trenuri de călători pe centura feroviară de vest şi de nord a Bucureştiului, iniţiativă care însă a fost sabotată de CNAIR, care nici măcar nu s-a apucat să proiecteze pasarelele pietonale din dreptul peroanelor ce urmau a fi construite de CFR, aşa cum a dezvăluit România liberă.
Unul dintre punctele de oprire pentru trenurile urbane ar fi urmat să fie chiar la intersecţia liniei ferate Bucureşti-Constanţa cu Şoseaua Petricani, în imediata apropiere a staţiei de metrou Pipera.