– Limuzinele regilor asfaltului au luat hartoapele cu asalt
– Satenii din Barcanesti se plang ca n-au primit banii pentru exproprieri
– Avion Cesna, pilotat de Radu Berceanu
Pantofi italienesti "lustruiti" de un colb gros, limuzine luxoase intrand prin hartoape si zboruri demonstrative cu un ministru la mansa avionului. Acelasi ministru, Berceanu, care, la un moment dat, si-a exersat si calitatile vocale, catarat pe scara unui camion. Acestea au fost "ingredientele" care au dat ieri deliciul ceremoniei de incepere a lucrarilor de constructie la primul tronson din autostrada Bucuresti–Brasov.
Berceanu, suparat pe subordonati
La mica distanta de centura de vest a Ploiestilor, pe locul unde era odinioara un poligon de trageri, s-au aliniat ieri dis-de-dimineata, sau poate chiar de cu seara, nu mai putin de 200 de camioane.
Toate incarcate si cu soferii asteptand sa o ia din loc o data ce se va da semnalul. Pana atunci, pantofii italienesti ai patronilor romani de societati de constructii strabat in lung si-n lat terenul acoperit cu un colb dens, in asteptarea ministrului Transporturilor, Radu Berceanu.
La ora stabilita, apare si ministrul, in intimpinarea caruia ies atat patronii firmelor, cat si subordonatii sai. Pe acestia, Berceanu pare suparat. In cateva randuri, ii reteaza taios vorba directorului general al Companiei Nationale de Autostrazi si drumuri nationale din Romania (CNADNR), Dorina Tiron.
Umbrarescu, Casuneanu, Besciu
Intre timp, este asaltat de presa si incepe sa dea declaratii, inconjurat de patronii firmelor ce fac parte din consortiul ce va construi autostrada pe tronsonul cuprins intre Moara Vlasiei si Ploiesti. Mai in lumina camerelor de luat vederi sau mai discreti, pe fostul poligon militar pot fi vazuti Dorinel Umbrarescu, patronul Spedition UMB Podu Turcului, Costel Casuneanu (PA&CO International) si Dan Besciu (Euroconstruct Trading ‘98).
Odata incepute declaratiile, se da si semnalul de plecare a camioanelor, care ies, in coloana, pe poarta. Intre timp, un eveniment neprevazut tulbura ordinea fireasca a lucrurilor. Este vorba de aparitia viceprimarului din Barcanesti, Gheorghe Croitoru, care nu vine cu paine si sare, ci cu reclamatii: satenii sai sunt nelinistiti ca nu si-au primit banii pe exproprieri.
Dupa o replica glumeata ("satenii pot sa ma dea jos cu prastia, cand ma duc la aerodrom"), Berceanu redevine sobru si il linisteste pe edil, spunandu-i ca nimeni nu va fi pagubit si ca oamenii isi vor primi banii la timpul cuvenit.
Din avion, in elicopter
Constructorii explica complexitatea lucrarilor. Numai in zona rafinariei Petrobrazi, pe o distanta de doi kilometri sunt nu mai putin de 28 de conducte. In plus, sunt zone cu terenuri mlastinoase, care mai intai trebuie stabilizate.
Urmeaza sedinta foto, cu ministrul agatat de scara camionului. La un moment dat, alta replica specifica lui Berceanu: "Vreti sa va cant si cantecul ala – soooferul de la ONT…?"
Dupa inca un tur de forta pe la un alt punct de lucru al santierului, festivitatile se incheie intr-o nota iesita din tipare. Ministrul se ofera sa piloteze un avion Cesna, din care cameramanii si fotoreporterii sa poata lua imagini cu lucrarile la autostrada. Zis si facut, se pleaca spre aerodromul Strejnic, unde ministrul se urca la mansa si face mai multe ture. In final, se urca in elicopterul care-l duce pana la Baneasa.
Bucuresti– Brasov, construit in concesiune
"tronsonul ploiesti–brasov al autostrazii va fi construit in regim de concesionare de catre un intreprinzator privat, aportul statului la aceasta concesiune urmand sa constea tocmai in sectorul Bucuresti–Ploiesti. Primul sector, Moara Vlasiei–Ploiesti, a fost adjudecat pentru 200 milioane de euro, iar pentru cel de-al doilea, de la iesirea din Capitala pana la Moara Vlasiei, suma va fi sensibil egala, poate chiar mai mica, ofertele pornind de la 170 milioane de euro. Pentru aceasta portiune, constructorul va fi cunoscut la finele lunii in curs. In schimb, tronsonul Comarnic–Predeal, cu o lungime mai mica de 40 km, ar putea costa 1,3–1,4 miliarde de euro, din cauza complexitatii lucrarilor".