Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat că „oaia este o statuie vie”, după ce în spațiul public au apărut informații că ministrul Turismului, Mircea Dobre, ar dori să înlocuiască logoul turistic actual al României, frunza, cu o oaie, potrivit Antena3.
„Oaia este o statuie vie. Argumente sunt în străfundul analizei pentru fiecare. (…) Uitați-vă în orice parte a țării, cât de frumos e acest animal pe pășunile verzi ale țării românești. Frunza o are toata lumea, dar oile ca-n România, nu. Lângă oaie, găsești o frunză, dar lângă frunză nu poți să găsești o oaie”, a spus, marți, ministrul Agriculturii, Petre Daea.
În 5 februarie, ministrul Agriculturii enumera „producțiile oii”: „Oaia avea, sau are, trei producții principale. Oaia nu-i secundară. Are lâna, are mielul, are carnea și, evident, cele de lapte au și lapte. După cum știți, lâna este aruncată, dată foc. Dar știți de ce e dată foc? Vă dau o informație pentru bagajul tehnic al dumneavoastră, ca să folosiți informația când vorbiți despre agricultura României. Lâna la umiditate trăiește sute de ani! Explicația e că ciobanul stă cu lâna, cu cojocul, pe dinafară. Un singur dușman are lâna. Știți care e? Molia, și aceasta acționează numai la mediul uscat! Țăranul, dacă aruncă lâna în pământ, o învârtește… când cu plugul, când cu discul, când cu semănătoarea, când cu sapa, când cu lopata… o învârtește că ea nu putrezește acolo… Și-atunci țăranul îi dă foc, îi dă foc și nici la foc n-o rezolvă, dom'le. Și-atunci, în acest produs extraordinar care poate fi, am discutat să găsim soluția valorificării în termoizolație (…) Păi, nu-i păcat?! Și în asfaltare se folosește lâna! Eu vă dau un alt exemplu: sunt 12 milioane de oi, au trei kilograme oaia, da? O plapumă cât ar fi? Trei kilograme! Ar fi 12 milioane de plapume în România pentru săraci!”.
Profit.ro a scris, marți dimineața, că ministrul Turismului, Mircea Dobre, ar dori înlocuirea frunzei – brandul turistic al României propus de Elena Udrea -, cu o oaie, pentru a construi imaginea turistică a țării în jurul legendei Miorița. Pe de altă parte, agențiile de turism critică propunerea, pe motiv că există probleme mai importante care necesită o rezolvare.
Marți, el a revenit cu o precizare, explicând că ministerul nu intenţionează să schimbe brandul de ţară, întrucât România ar trebuit să plătească 850.000 euro Comisiei Europene.
„Am lansat o idee principială, că de aceea este Comitet consultativ în Turism, să ne consultăm. Bineînţeles că cineva de acolo a luat în băşcălie şi a trebuit să înceapă să fie de rea credinţă şi să analizeze altfel această discuţie. Este vreo ruşine că discutăm despre simbolurile României, despre Mioriţa? Este vreo ruşine că ne folosim de legendele României? În primul rând trebuie să ne gândim că trebuie să promovăm România în interiorul ei, pentru că cei mai mulţi turişti sunt în interiorul României, apoi trebuie să ne gândim la cei trei milioane de români, de cetăţeni români, care vin de două ori pe an şi cheltuiesc bani în activitatea această turistică din România. Mulţi dintre ei şi-au şi dezvoltat afaceri în turismul din România. Este vreo ruşine că le reamintim românilor de legende şi de simbolurile naţionale? Este o discuţie principială pentru că noi, în momentul de faţă, avem de realizat nişte broşuri, şase la număr, care o să înceapă o achiziţie publică la Ministerul Turismului. Pe lângă asta, mai este promovarea pe partea de media online (…). Brandul de ţară nu se poate schimba până în 2020”, a afirmat Mircea Titus Dobre, la Parlament, potrivit News.ro.
Elena Udrea: Nu ar trebui să ne dăm cu părerea
Elena Udrea, ministru al Turismului în perioada în care s-a realizat actualul brand turistic al României, a criticat ideea înlocuirii frunzei cu o oaie.
„Brandul acesta turistic, care a fost finanțat din fonduri europene și care, după mine, a fost un succes, a avut ca perioadă de promovare obligatorie 5 ani de zile. Acum nu e obligatoriu să-l schimbi după 5 ani, ci doar nu aveai voie să-l schimbi după 5 ani. Dacă se găsește ceva mai bun, nu e o problemă să fie schimbat. Dacă nu găsim ceva mai bun, atunci nu are rost. Îl schimbăm doar așa că vrem să venim cu altceva? Ca să ajungem la brandul turistic „Romania, explore de Carpathian garden” au muncit sute de oameni, să facă studii, să facă cercetări în țară, în afara țării, a muncit o firmă specializată care a venit, a propus spre analiză turiștilor selectați din întreaga lume. Nu a fost așa că cineva a inventat brandul și logo-ul acela cu frunza. Dacă se vrea neapărat înlocuirea actualului brand, cred că ar trebui făcute niște studii specializate, nu ne dăm cu părerea. Cineva vrea o oaie, altul vrea un berbec… Cred că putem mai mult de atât”, a declarat Elena Udrea pentru stiripesurse.ro.
Și fostul președinte al României și liderul PMP, Traian Băsescu, a reacționat, marți. „Să râdem cu Ministrul Turismului. Ministrul Turismului s-ar gândi să schimbe brandul de ţară pentru turism. Foarte bine, este oricând loc de mai bine. Problema este că ministrul ar vrea să fim reprezentaţi de Mioriţa, o baladă tristă, adică de o oaie sau eventual de cei trei ciobani care se omoară între ei. Sunt convins că, dacă în loc de oaie s-ar pune un bou, cu siguranţă, ministrul ar fi foarte bine reprezentat”, a scris Traian Băsescu, pe pagina sa de Facebook.