Malaxa, Auschnitt sau Muschong – trei magnati romani care, in perioada interbelica, concurau cu succes orice firme de prestigiu din Occident. Sustinerea financiara a tuturor partidelor – solutia de succes in afaceri. Averile impresionante nu au contat in fata tavalugului comunist, care a gasit de cuviinta confiscarea tuturor bunurilor. Emigrarea a fost singura solutie pentru a scapa de inchisoare. Mostenitorii de drept solicita astazi statului roman despagubiri de sute de milioane de dolari.
Malaxa – industriasul de 300 milioane dolari
Unul dintre cei mai mari intreprinzatori ai perioadei interbelice a fost Nicolae Malaxa. Se naste la Husi in 1884, provenind dintr-o familie de greci veniti in Moldova la inceputul secolului XIX. Dupa studii la Iasi si la Karlsruhe, obtine diploma de inginer. Prima afacere a fost un atelier de fabricare a materialului rulant, constituita in 1921. Atelierul se extinde, iar dupa doi ani Malaxa fabrica locomotive cu abur si automotoare. Speculand legile date in perioada guvernarii liberale, de sprijinire a dezvoltarii industriei nationale, Malaxa devine in scurt timp principalul investitor in industriile siderurgica si de constructii. O intreprindere dintre cele mai moderne din Europa vremurilor respective a fost fabrica de tevi din otel fara sudura (actuala Republica). A fost promotorul industriilor de aparataj pentru material rulant, motoare Diesel, locomotive Diesel pentru CFR (1938) si aparatura optica. In 1940, la Milano, Malaxa prezenta cele mai noi tipuri de autoturisme romanesti, competitive pe plan european. Nu a fost implicat politic, insa mentinea legaturi stranse cu politicieni. In timpul razboiului, in mai 1941 ii sunt confiscate uzinele numite atunci „Malaxa”, sub acuzatia ca a colaborat cu legionarii. In timpul nationalizarii comuniste ii e luat si restul proprietatilor. Regimul comunist l-a mentinut dupa 1947 ca specialist. Nu-i prieste deloc noua ordine politica. In 1950, in timpul unei vizite la Viena, alege exilul. Pleaca in Statele Unite ale Americii, unde se apuca de noi afaceri. Moare in 1965, la New York.
Cererile de despagubire inaintate de nepotii lui Malaxa se ridica la valoarea de 310 milioane de dolari.
Auschnitt, „concurentul”
Un alt important industrias interbelic a fost Max Auschnitt, nascut in anul 1888. A investit mult in diverse sectoare economice, in banci, in telefonie fixa, in siderurgie. Este fondatorul societatilor Uzine si Domenii Resita (actualul Combinat Siderurgic Resita) si Titan – Nadrag – Calan. Ca si Malaxa, a finantat activitatea mai multor partide politice. A ramas in strainatate inca din timpul razboiului si ajunge tot in Statele Unite. Comunistii ii retrag cetatenia romana in 1948, moment in care ii sunt nationalizate si proprietatile. Inceteaza din viata in 1959.
Mostenitorii lui Auschnitt au cerut titluri de despagubire in contul societatilor Titan Calan – 57 milioane de dolari si Combinatul Resita – 24 milioane dolari.
Muschong, milionarul de caramida
In 1868 se naste in Kikinda, Banatul Sarbesc, Jacob Muschong, un mare industrias roman care a facut avere producand caramida. Se casatoreste cu fiica unui renumit industrias german, specializat in producerea de tigle si caramizi. In 1888 construieste o fabrica de caramizi la Lugoj, dupa care cumpara fabricile concurentilor sai. Produsele de buna calitate fabricate de Muschong erau vandute in tot Imperiul Austro-Ungar. Industriasul a construit mai multe fabrici de caramida in Banat, dar si una la marginea Budapestei. Mai mult, a cumparat Baile Buzias, unde a amenajat statiunea cu acelasi nume. Moare in urma unui infarct, pe 13 decembrie 1923, la Lugoj.
Astazi, nepoata lui Muschong, Margareta Wening, incearca sa recupereze proprietatile luate de statul roman la nationalizarea din 1948.