8 C
București
luni, 21 octombrie 2024
AcasăSpecialGiarmata s-a facut stapana pe aeroportul Timisoarei

Giarmata s-a facut stapana pe aeroportul Timisoarei

Aeroportul international din Timisoara ar putea beneficia de o platforma intermodala de transport, de tip Interporto, insa, din cauza unor interese oculte, proiectul – estimat la peste 94 de milioane de euro – este la ora actuala blocat. Investitia ar urma sa fie finantata din fonduri europene si americane, dar, inca din momentul in care a fost demarata, initiatorii acesteia s-au lovit de tot soiul de piedici.
Daca initial conducerea aeroportului a incercat sa clarifice disparitia unei suprafete de 50 de hectare, din totalul celor 90 pe care ar fi trebuit sa se construiasca investitia, in prezent, dupa ce chestiunea terenului
s-a clarificat, au aparut alte „talpi”. Pe de o parte, transferul de teren de la armata la aeroport este blocat la Ministerul Apararii, iar pe de alta, primaria unei comune invecinate municipiului a reusit sa-si intabuleze dreptul de proprietate asupra terenului unde se afla in prezent Aeroportul International Timisoara.

Platforma intermodala de transport

Noul proiect de tip Interporto promovat de conducerea Aeroportului International „Traian Vuia” poarta numele „Terminalul Intermodal Timisoara”. Conform studiului de prefezabilitate realizat deja, valoarea investitiei este estimata la 94 de milioane de euro. Directorul institutiei, Dan Idolu, a declarat ca pana in prezent o serie de concerne straine si-au manifestat interesul pentru a investi in dezvoltarea viitoarei platforme intermodale de transport, insa, din cauza situatiei aberante existente, proiectul risca sa fie compromis.
„Mai multi parteneri straini sunt interesati in a investi in proiectul nostru, printre care si Aeroportul din Munchen (Germania), cu ai carui reprezentanti ne-am intalnit chiar saptamana trecuta”, a afirmat Idolu. Infrastructura care ar urma sa fie construita, menita sa genereze un numar insemnat de noi locuri de munca, include un nod important de stocare si transport pentru marfuri, dar si pentru pasageri.
In ceea ce priveste finantarea, se are in vedere accesarea unor fonduri de coeziune europene, sens in care conducerea aeroportului a avut deja o serie de contacte cu BERD, precum si cu reprezentanti ai agentiei americane „US TDA”. Desi la ora actuala in Timisoara mai exista doua proiecte de tip Interporto, dintre care unul se afla in atentia procurorilor Anticoruptie din Bucuresti, preconizata investitie are avantajul de a beneficia de proximi-tatea celor mai importante linii de transport: pe cale aeriana, feroviara si rutiera. „Aeroportul il avem aici, la fel si soseaua de centura, la circa un kilometru, deci nu trebuie sa facem alta, si avem si calea ferata, iar pe la nord va trece si viitoarea autostrada”, a mai declarat directorul Idolu.

Eroare de masuratori

O piedica importanta in realizarea investitiei a fost, initial, „disparitia” din acte a 50 de hectare de teren. In primavara anului trecut s-au facut masuratori topografice, finalizate cu un proces-verbal la care a fost anexata o plansa cu amplasamentul care urma sa ocupe 93 de hectare. Documentul a fost semnat si de catre specialistii Oficiului de Cadastru, care au stabilit veridicitatea datelor. MApN a intocmit un proiect de hotarare de Guvern si a trimis dosarul la Ministerul Transporturilor. Acolo s-a observat neconcordanta cu protocolul semnat la Timisoara intrucat lipseau 50 de hectare, sustine conducerea Aeroportului.
Astfel, proiectul a fost retrimis la MApN pentru a se clarifica misterul disparitiei celor 50 de hectare. In final, apele s-au limpezit, concluzia comisiei sosite la Timisoara pentru a elucida chestiunea fiind aceea ca a fost vorba de o „eroare de masuratori”.

Revendicari de teren pe aeroport

Cand toata lumea a rasuflat usurata, crezand ca, o data cu rezolvarea enigmei celor 50 de hectare „volatilizate”, proiectul isi va urma cursul firesc, povestea a luat o turnura incredibila. In primavara acestui an, consilierii locali din comuna Giarmata, situata in vecinatatea aeroportului, au emis o hotarare prin care 101 hectare din zona aerobazei erau trecute in administrarea primariei acestei localitati. Prin acelasi act, alte 38,4 hectare de teren aflate in apropiere erau si ele trecute in proprietatea privata a Consiliului Local. Toate bune, insa pe suprafata amintita se afla pista pentru decolari si aterizari a aeroportului, precum si o serie de cladiri ale unitatii.
Lucrurile nu se opresc aici. In baza hotararii emise, Primaria Giarmata a reusit sa-si intabuleze la Cartea Funciara dreptul de proprietate asupra terenului in discutie, spre stupefactia autoritatilor aeroportuare, dar si a administratiei judetene. Ulterior, au fost facute inclusiv demersuri in vederea demararii unor negocieri cu Ministerul Transporturilor, in scopul unei colaborari ulterioare intre Primaria Giarmata si oficialii de la Bucuresti.
Conform unei adrese transmise de acest minister conducerii Aeroportului International Timisoara, Primaria Giarmata a solicitat o intrevedere cu ministrul Gheorghe Dobre, intrucat in comuna sunt oameni care revendica terenuri aflate chiar pe amplasamentul aerobazei.
Pe de alta parte, revoltat de turnura situatiei, directorul aeroportului, Dan Idolu, este de parere ca in spatele acestei povesti s-ar ascunde interese oculte, altfel intabularea nu ar fi fost posibila. „Sunt interese abuzive care blocheaza dezvoltarea acestui proiect vital pentru economia zonei de vest”, a afirmat acesta. Mai mult, la ora actuala a fost blocat inclusiv transferul terenului de la armata la Ministerul Transporturilor, care este proprietarul aeroportului.

Batalia pentru aeroport

Prefectura Timis a intentat in contencios administrativ o actiune impotriva Consiliului Local Giarmata, care a fost insa respinsa in prima instanta. Primaria Giarmata a demarat, la randul sau, negocieri cu potentiali investitori straini, ca si cum acest obiectiv ar fi deja proprietatea comunei. Printre altele, se doreste construirea unei baze de interventii in cazuri de calamitati, care sa deserveasca pe viitor si alte tari, precum si ridicarea unui cartier de 450 de case.

Cele mai citite

SUA deschide anchetă privind deconspirarea unor planuri secrete ale Israelului împotriva Iranului

Scurgerea este „profund îngrijorătoare”, a declarat un oficial american pentru CNN Documentele, datate 15 și 16 octombrie, au început să circule online vineri, după ce...

Marcel Ciolacu: Eu candidez la președinție, pentru că iubesc România

În următorii 5 ani putem fi a 10-a economie a Uniunii Europene, spune Marcel Ciolacu Proiectul de țară al PSD a fost lansat duminică, la...

Aterizare de urgență pe Aeroportul „Henri Coandă” a unui avion cu peste 200 de pasageri la bord

Reprezentanții aeroportului au anunțat că traficul aerian nu a suferit modificări, din cauza incidentului Aeronava aparţine companiei Wizz Air și a solicitat duminică, 20 octombrie,...
Ultima oră
Pe aceeași temă