» Pentru intretinerea celor 16.000 kilometri de drumuri nationale se vor plati 2,7 miliarde de lei timp de patru ani.
» In perioada 2008-2011, atribuirea lucrarilor multianuale de intretinere vara-iarna se va face prin licitatie deschisa.
Firmele care au castigat licitatiile pentru deszapezirea din aceasta iarna nu au primit inca nici un ban pentru lucrarile efectuate. Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) spun ca este vorba de o practica obisnuita din cauza bugetului insuficient, dar firmele isi vor primi banii cand bugetul o va permite. In schimb, reprezentantii sindicatelor drumarilor sustin ca aceste contracte sunt suficient de bine remunerate incat intarzierile de plata sa nu afecteze functionalitatea societatilor care au castigat astfel de licitatii.
Din acest an, activitatile de intretinere a drumurilor vor capata un caracter strict comercial. Atribuirea contractelor pentru lucrarile de intretinere a drumurilor (inclusiv deszapezire) se va face, incepand din 2008, pe o perioada de patru ani, prin licitatii. Deocamdata, CNADNR nu a stabilit decat procedurile de urmat in cazul drumurilor nationale (inclusiv drumuri europene) pentru autostrazi, urmand probabil sa se lucreze prin concesionarea activitatilor pe o perioada mult mai mare, de 25-30 ani.
Reteaua de drumuri nationale, care insumeaza circa 16.000 kilometri si acopera 65% din trafic, era intretinuta pana in 1997 in regie proprie de CNADNR. "In 1997, s-au facut primele externalizari de servicii in cadrul companiei. Pana in prezent, pentru perioada de iarna se faceau licitatii pentru activitati de combatere a poleiului. Firmele care castigau licitatiile foloseau la lucrari si oameni de-ai nostri. Din 2008, lucrarile se vor atribui prin licitatie pe o durata de patru ani si nu stim ce se va intampla cu lucratorii de la noi, peste 4.000 de oameni", a declarat Elena Raileanu, presedinta Sindicatului Drumarilor.
Referitor la contractele incheiate in noiembrie anul trecut, pentru iarna 2007-2008, ing. Cristian Duica, director general adjunct la CNADNR, sustine ca suma totala prevazuta in buget se ridica la 370 milioane de lei. "Din 15 noiembrie 2007 nu s-a platit insa nici un ban pentru ca nu am avut de unde. Probabil primele plati se vor face incepand cu 5 februarie", a precizat Duica.
Licitatiile pentru contractele multianuale de intretinere (vara-iarna) pentru perioada 2008-2011 vor incepe la sfarsitul lunii ianuarie. "Vor fi licitatii deschise pentru fiecare sectie, prima fiind prevazuta in 24 ianuarie, la Directia Generala de Drumuri si Poduri Timisoara, apoi vor urma la Constanta, Brasov, Cluj etc. Firmele tre-buie sa asigure o serie de lucrari, punerea in ordine a drumurilor, instalare semnalizare, deszapezire si altele", a declarat ing. Florin Dascalu, director la Directia de Intretinere si Administratie din CNADNR.
» Jumatate de buget pentru plata deszapezirii
Valoarea pentru
necesarul de lucrari din perioada 2008-2011 a fost estimat de reprezentantii Companiei Nationale
de Autostrazi si Drumuri Nationale la 2,7 miliarde de lei. Pentru lucrarile de intretinere (vara-iarna) a drumurilor nationale, in 2008 ar fi necesara
o suma de 650 milioane de lei, insa bugetul alocat companiei pentru astfel de activitati este mai putin de jumatate, 310 milioane de lei.
Elena Raileanu, presedinta Sindicatului Drumarilor,
considera ca prin aceste licitatii vor creste cheltuielile, iar personalul angajat al CNADNR ar putea ramane fara locurile de munca: "Este vorba de mult mai multi bani publici care se vor cheltui. Pe de o parte, pentru ca firmele private vor trebui sa plateasca TVA, vor dori si profit si vor avea si cheltuieli indirecte, ceea
ce va duce la costuri mult mai mari".
In cazul lucrarilor de intretinere la autostrazi, pana in prezent acestea au fost efectuate de catre firmele care castigau licitatiile pe sectii, insa din acest an urmeaza sa fie stabilita o procedura de concesionare, in urma unui studiu care urmeaza sa fie elaborat de firma britanica Atkins, pentru CNADNR.